Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Svalt intresse för att prata med hemelektroniken

Den röststyrda assistenten kan snart ses som en självklarhet i det uppkopplade hemmet. Men trots ett brett teknikintresse är svenskarna skeptiska, enligt en ny global undersökning från Accenture. 

Ett smidigt sätt att kommunicera med hemmets uppkopplade produkter kan vara via en smart högtalare, även kallad röststyrd assistent. Smarta högtalare som Google Home och Amazon Echo har slagit igenom stort i USA och finns nu att köpa även i svenska butiker. Apparaterna använder sig av artificiell intelligens, där användaren använder rösten för att ge olika uppmaningar. En ny undersökning som konsultfirman Accenture har gjort visas att endast 13 procent av svenskarna äger eller planerar att köpa en röststyrd assistent i år. 

– Trots att svenskar snabbt tar till sig ny teknik finns en tveksamhet hos konsumenter när man svarar på den här typen av frågor. Men när tekniken väl lanseras brukar det gå fort. Det blir ett flockbeteende, säger Agneta Björnsjö, Nordenchef för Accenture Research. 

I USA är den generella inställningen mer positiv. Där uppger fyra av tio av de tillfrågade att de använder sig av eller planerar att köpa en röststyrd assistent under året. Men det finns ytterligare en viktig faktor som gör att det kan dröja innan svenskarna omfamnar tekniken. 

– Apparaterna kan inte prata eller förstå svenska. Det blir en barriär. Oavsett hur duktiga vi är på att prata engelska så skulle det vara ännu mer intuitivt om det gick att prata svenska med dem, säger Agneta Björnsjö. 

Undersökningen gjordes av Harris Interactive på uppdrag av Accenture. Antalet svarande var 21.000 personer i 19 länder. Agneta Björnsjö säger att det faktum att undersökningen gjordes på nätet kan ha påverkat resultatet. 

– I princip hela Sveriges befolkning har tillgång till internet. Alla åldersgrupper finns representerade på nätet i Sverige. I länder som Indien och Kina är det inte på samma sätt. Där är befolkningen online mestadels yngre och urban och har en hunger på teknik på ett annat sätt än vad som finns i Sverige eftersom vi har haft tillgång till teknik under så lång tid, säger Agneta Björnsjö. 

Hon säger att tjänsteföretag och detaljhandeln har möjlighet att utnyttja den potential som finns i apparaterna. 

– Jag tror att det är viktigt för svenska företag att förbereda sig för att konsumenter kommer att vilja använda röststyrda tjänster. De som är redo att hoppa på tåget när röstassistenterna lanseras på svenska kommer att ha en fördel, säger Agneta Björnsjö. 

Bland personer som redan skaffat en smart högtalare är 89 procent nöjda. 

– Det är ytterligare ett steg där digitaliseringen blir naturlig för oss. Att prata med en apparat är enklare än att trycka på en skärm, säger Agneta Björnsjö.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.