Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-10-21 16:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/svenska-kladgurun-johan-lindeberg-koper-loss-eget-marke/

Ekonomi

Svenska klädgurun Johan Lindeberg köper loss eget märke

Foto: Anders Hansson

Klädskaparen Johan Lindeberg köper Black Denim (BLK DNM) tillsammans med norska investerare. Det avslöjar han i en intervju med DN Lördag. 

Rätta artikel

Såväl Jay-Z och Beyoncé som Kim Kardashian och Kanye West syntes i kläderna, och ett år efter starten utsåg det svenska modemagasinet King Johan Lindeberg till den mäktigaste personen inom svenskt herrmode. Han är mannen bakom det världskända klädmärket J Lindeberg.

Det var 2015 som Lindeberg lämnade Black Denim efter konflikter med investerarna, men han har inte kunnat släppa sin skapelse. Han visar bakgrundsbilden i en av sina två Iphones. Den föreställer en av märkets karaktäristiska svartvita reklamaffischer.

Det var hans sjuttonåriga dotter Blue som satte dit den för ett år sedan. 

– Hon sa: ”Pappis, du måste ta tillbaka Black Denim, för det är det bästa varumärket någonsin.”

Nu har hennes önskan slagit in. 

Det som är så skönt med de nya ägarna är att de vill att jag ska vara så personlig som jag någonsin kan

Tillsammans med norska Varner-gruppen, som äger bland annat Dressman, Cubus och Carlings, har Lindeberg köpt loss varumärket. Nu ska Black Denim återskapas. Hösten 2019 lanseras den första kollektionen. 

– Det som är så skönt med de nya ägarna är att de vill att jag ska vara så personlig som jag någonsin kan. Du kan inte sätta Zlatan i fel system. Får han vara i rätt system gör han mål. Om jag får mitt utrymme, där jag får vara den jag är … jag har en inre röst, jag blundar och ser – och så följer jag det.

Black Denim ska skötas operativt från Stockholm. Johan Lindeberg kommer att göra den mesta av designen i Los Angeles. 

Läs en längre intervju i DN Lördag.

Ämnen i den här artikeln:

Mode
Beyoncé
Jay Z
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Filip Yifter-Svensson

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt