Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Svenska konsumenter tror att köttbranschen fuskar

Foto: TT

Sex av tio svenska konsumenter tror att det förekommer fusk i köttbranschen, det visar en ny undersökning från Kooperativa förbundet, KF. Samtidigt uttrycker många att ursprungsmärkning av livsmedel är viktig.

I julbordstider visar sig nu svenskarnas förtroende för köttindustrin vara lågt. I en undersökning från KF säger 60 procent av de tillfrågade att det tror att fusk förekommer i någon utsträckning inom köttbranschen. Samtidigt finns en stark tilltro till främst bröd- och spannmålsbranschen.

– Det är djupt problematiskt att så många konsumenter inte känner tillit till köttbranschen, säger Tommy Ohlström, VD på KF, i ett pressmeddelande.

Misstron är som störst mot köttproducenterna, därefter de butiker som säljer köttet. Drygt 55 procent sade sig tro att det misstänkta fusket ligger hos just producenterna.

I samma undersökning syns att konsumenterna tycker att det är viktigt att produkterna de handlar kommer från Sverige. 86 procent tycker att det är viktigt att köttet de köper är svenskt och hela 91 procent ser det som viktigt att mjölken är producerad i Sverige. Dessutom visar resultatet att vissa märkningar, till exempel KRAV-märkningen, är mer välkänd bland konsumenter än andra.

– Konsumenternas kunskap om olika märkningar påverkar givetvis huruvida de kan göra medvetna val i butikerna. 8 av 10 uppger att de är villiga att betala mer om det leder till bättre djurhållning men hur ska man veta skillnaden i djurhållning om man inte känner till märkningarna, säger Tommy Ohlström i pressmeddelandet.

Totalt svarade 1.072 personer ur KF:s medlemspanel på undersökningen tidigare under 2016. Svarsfrekvensen var 54 procent.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.