Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-18 06:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/svenska-spels-vd-sjalvkritisk-om-spelreklamen/

Ekonomi

Svenska Spels vd självkritisk om spelreklamen

Bild 1 av 2 ”Vi behöver komma överens om spelregler där vi själva tar ansvar, utan att någon behöver reglera det för oss”, säger Svenska Spels vd Patrik Hofbauer.
Foto: Adam Daver
Bild 2 av 2 Svenska Spels vd Patrik Hofbauer.
Foto: Adam Daver

Svenska Spel lade en halv miljard på spelreklam under 2018. Nu kallas vd:n och resten av branschen till möte med civilminister Ardalan Shekarabi, som vill diskutera bolagens etiska ansvar. 

– Jag säger inte att vi är felfria, men vi försöker åtminstone, säger Svenska Spels vd Patrik Hofbauer till DN.

Andreas Lindberg
Rätta artikel

Det gångna året har för statliga Svenska Spel till stor del varit präglat av förberedelser inför den nya spellagen. Den stora omställningen kostade bolaget totalt 186 miljoner kronor. Tillsammans med sjunkande intäkter gjorde det att överskottet till staten blev lägre än vanligt. Totalt 4,5 miljarder kronor. 

– Det är ett par procentenheter ner. Det är framför allt inom kasinodelen vi tappar intäkter. Casino Cosmopol och Vegas, säger Svenska Spels nytillträdde vd Patrik Hofbauer. 

Spelare rör sig i allt större utsträckning från de fysiska erbjudandena Svenska Spel har till nätet. Patrik Hofbauer tror att det också kommer fortsätta så framöver, men då hoppas han kunna fånga upp dem i det egna nätkasinot.  

– Det är en naturlig förflyttning. Men fram till årsskiftet är det bara de utländska bolagen som fått erbjuda nätkasino. Vi har inte fått lov att göra det förrän nu, säger han. 

Jag håller med om att det varit reklam som varit alldeles för aggressiv, men sedan är det svårt att definiera vad som är måttfullt och inte än så länge.

Den nya spellagen har gällt sedan den 1 januari i år och innebär många stora förändringar. En av dem är skärpta krav på den omdiskuterade och kritiserade spelreklamen. 

Patrik Hofbauer tycker att hans eget bolag har en försiktig hållning på reklamfronten. Mindre imponerad är han av konkurrenterna, som han menar varit alldeles för aggressiva.

– Mycket av det jag ser gillar jag inte. Jag tycker man ska vara mer återhållsam i sitt budskap. Vi försöker vara det, men sedan säger inte jag att vi är felfria men vi försöker åtminstone, säger han.

Och det är inte bara han som är kritisk till spelreklamen. Civilminister Ardalan Shekarabi gick i en tidigare intervju med DN ut och varnade spelbolagen för tuffare tag om de inte tar kravet om måttfull reklam på allvar. 

Nu, snart två veckor senare, är ministern fortfarande inte nöjd med hur marknadsföringen ser ut. Därför kallade han under tisdagen samtliga bolag med svensk licens till ett möte på finansdepartementet där samtal om reklamen står på dagordningen. I samband med det varnar han återigen om skarpare åtgärder mot de som inte sköter sig.

Även Svenska Spel är kallade. Patrik Hofbauer ska infinna sig på finansdepartementet den 14 februari, men mer än så har han inte fått veta. 

– Vi vet inte vad vi kommer prata om förutom att det rör reklamen, säger han. 

Svenska Spel är, enligt siffror de fått från Sifo, den tredje största reklamköparen på spelmarknaden. Bolaget Cherry som under 2018 köpte reklam för 1,4 miljarder kronor toppar listan. Efter dem kommer Kindered som äger bland annat Unibet och Maria Casino med en knapp miljard.

Svenska Spel lade 570 miljoner förra året. Sett till deras storlek tycker Patrik Hofbauer att det är en siffra som visar på deras återhållsamhet. 

Han tror spelbranschen behöver hjälp och vägledning om marknadsföringen ska förändras. Någonting de kan få efter stämningen av Ninja Casino som snart avgörs i patent- och marknadsdomstolen.

– Jag håller med om att det varit reklam som varit alldeles för aggressiv, men sedan är det svårt att definiera vad som är måttfullt och inte än så länge, säger Patrik Hofbauer. 

Men han lägger inte bara ansvaret att definiera måttfullheten på myndigheter. Branschen har också ett ansvar och där tror han att Spelbranschens Riksorganisation, Sper, kan få en viktig roll. 

– Vi behöver komma överens om spelregler där vi själva tar ansvar, utan att någon behöver reglera det för oss. Jag har stora förhoppningar att vi kan få sådana framgångar inom Sper och att vi får med så många medlemsföretag som möjligt, säger Patrik Hofbauer.