Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-12-07 05:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/svenska-sportvarumarken-vinner-ny-mark/

EKONOMI

Svenska sportvarumärken vinner ny mark

Genom att bara sälja på nätet får företagen mer kontroll över varumärket och en större del av marginalerna. Nu börjar även äldre jättar som Nike och Casall att anamma de yngre bolagens strategi.
Foto: Thomas Karlsson

De är unga och mindre. Ändå snor de kunder från de traditionella storbolagen.

DN synar sportvarumärkena som går som tåget – när andra befarar konkurs.

– Det har blivit ännu tuffare nu under pandemin, säger Pontus Sellberg, analytiker på Danske Bank.

DIGITAL PRENUMERATION

Missa inte!

Läs DN gratis fram till mars 2023.

Alla artiklar gratis fram till 28 februari 2023, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Efter kampanjperioden gäller ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online.

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.