Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-14 13:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/svenska-spotify-ar-det-nast-mest-relevanta-varumarket/

Ekonomi

Svenska Spotify är det näst mest relevanta varumärket

Foto: Fabian Sommer/DPA

Svenska Spotify är numera det näst mest relevanta varumärket för konsumenter i USA.

Direkt Text

Det framgår av undersökningen Prophet Brand Relevance, som görs årligen av konsultbolaget Prophet.

Etta på listan ligger för femte året i rad Apple, medan årets tredjeplats innehas av mobiloperativsystemet Android. 

Underhållning och medier präglar listans toppskikt, där högtalartillverkaren Bose ligger på fjärde plats och mediabolagen Disney, Netflix och Pixar har platserna fem, åtta respektive nio.

Undersökningen omfattar samtal med 13.500 konsumenter i USA. Lokala varianter av undersökningen presenteras även i Storbritannien, Tyskland och Kina och globalt intervjuas totalt 50.000 konsumenter.

Läs mer: Spotifygrundaren och hans problem med lyxvillan