Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Svenskarna köper allt dyrare viner

Ann Burgaz är ägare och vd för The Wine Agency
Ann Burgaz är ägare och vd för The Wine Agency Other: Anette Nantell

Svenskarna lägger mer pengar än någonsin på vin visar statistik från Systembolaget. Medelpriset har stigit sex år i följd, och antalet vinleverantörer har ökat med 30 procent på fem år.

Ann Burgaz är Sveriges första kvinnliga sommelier, i dag driver hon ett av Sveriges mest framgångsrika vinföretag.

På The Wineagencys kontor i centrala Stockholm är det full aktivitet. Det ser ut som på vilket kontor som helst – bortsett från att det tycks stå vinflaskor på varje tom yta – på skrivborden, skåpen och på köksön. Svartvita foton från vingårdar pryder väggarna i köket. Bolaget har funnits sedan 2007 och drivs av Ann Burgaz - som 1986 blev Sveriges första kvinnliga diplomerade sommelier. 

– Det här är inget åtta till fem-jobb – det är en livsstil, säger hon. 

Läs mer: Vinskola: Så görs de nya söta vinfavoriterna

The Wineagency omsatte förra året drygt 300 miljoner kronor. Affärsmodellen är enkel - bolaget köper in viner från producenter i länder runt om i världen och säljer dem vidare. Den största kunden är Systembolaget, som står för 90 procent av omsättningen. Resterande 10 procent står restauranger för. År 2016 hamnade Ann Burgaz på Veckans Affärers lista över Sveriges mäktigaste kvinnliga entreprenörer. 

Antalet vinleverantörer till Systembolaget har ökat med 30 procent de senaste fem åren. Även antalet så kallade upplagshavare och varumottagare – företag som är godkända att handla med alkohol – har ökat med knappt 50 procent. 

– Svenskarna har exponerats för många olika viner eftersom Systembolaget har haft som uppgift att kunna erbjuda vin från alla världens vinproducerande länder. Du kan hitta vin från Peru, Brasilien, Mexico och Japan utöver de traditionella ursprungen, säger Ann Burgaz.

Systembolaget finns av en enda orsak – att begränsa alkoholskadorna i vårt samhälle.

Naturkatastrofer som den rådande torkan i Sydafrika påverkar vintillgången och begränsar importörernas möjlighet att fylla Systembolagets hyllor.

– Vi förklarar läget och säger helt enkelt att vi inte kan leverera. I slutändan blir det konsumenterna som drabbas då det inte går att köpa vinet, säger Ann Burgaz. 

All försäljning av alkohol till privatpersoner i Sverige regleras via Systembolaget. Vinimportörer får däremot sälja direkt till restauranger med utskänkningstillstånd. Upplägget har funnits sedan Sverige blev fullvärdiga medlemmar i EU. Tidigare reglerades även importen via importmonopolet Vin och sprit. Ann Burgaz, som arbetat många år inom Systembolaget, bland annat som inköpschef, är positiv till monopolet. 

– Systembolaget finns av en enda orsak – att begränsa alkoholskadorna i vårt samhälle. Jag tror inte det finns något negativt med detaljhandelsmonopol så länge de levererar service och kunskap. Och vi har ett härligt sortiment. 

År 2010 påbörjades debatten om gårdsförsäljning. Detta skulle göra det möjligt för ölbryggerier, vingårdar och destillerier att sälja en flaska vin eller gin på plats. Förslaget är omdebatterat. Ann Burgaz har inget emot gårdsförsäljning men kan tänka sig ett alternativt upplägg.

– En bra lösning skulle kunna vara att drycken finns listad på det lokala Systembolaget, säger hon. 

Vi ser också att konsumenterna efterfrågar lägre alkoholhalt i dryckerna.

Svenskarnas vinintresse har ökat, enligt Anna De Geer som är vd på Sprit och vinleverantörsföreningen. Dessutom har det skett en ”premiumisering”, där konsumenter väljer dyrare viner av högre kvalitet i högre utsträckning. Enligt statistik från Systembolaget har snittpriset per liter alkohol ökat med nästan 12 procent de senaste fem åren. 

– Vi dricker mindre, sett till totalkonsumtion och mer medvetet vilket vi tycker är positivt. Vi ser också att konsumenterna efterfrågar lägre alkoholhalt i dryckerna. Sammantaget ser vi på dessa trender som mycket positiva – något som gynnar alla, säger Anna De Geer. 

Detta styrks av en rapport från Can, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, som visar att yngre dricker sig berusade mer sällan, medan äldre dricker mer än tidigare. Enligt Cans rapport har även lanseringen av lådvin bidragit till att det dricks allt mer vin. Personer som köper lådvin dricker i snitt tre glas extra per månad. 

Att vinintresset fått en skjuts kan även troligtvis kopplas till den blomstrande restaurangnäringen, enligt Ann Burgaz. Dessutom finns det många exempel på där svenskarnas ängslighet fått trender att slå igenom med full kraft. 

– Sverige är en bra testmarknad. Vi är ”early adopters” och homogena. Ah, Prosecco! Nu ska ALLA dricka Prosecco! Det har också länge funnits en Amarone/Appassimento-trend – och imiterade italienska viner med lite för mycket socker i, säger Ann Burgaz.

Systembolaget satsar på att minska klimatavtryck 

Allt fler importerar vin

År 2012 använde sig Systembolaget av 380 vinimportörer. Nu finns det 480 stycken, vilket innebär en ökning med 30 procent. Ökningen beror till stor del på att fler leverantörer har tillkommit i beställningssortimentet. 

Antalet upplagshavare och varumottagare har ökat från totalt 1192 stycken år 2012 till 1782 år 2018, enligt nya siffror från Skatteverket. 

 

Så mycket alkohol handlade svenskarna:

År 2017 hade Systembolaget drygt 122 miljoner kunder som köpte 483 miljoner liter dryck motsvarande drygt 47 miljoner liter alkohol.

Vid kund köpte i genomsnitt 3,95 liter dryck, 0,39 liter ren alkohol, motsvarande i snitt 9,8 % i alkoholhalt. 

 

Medelpris per liter dryck ökar:

Snittpris per liter i kronor:

2012: 67,5 

2013: 68,2 

2014: 69,8

2015: 72,9

2016: 73,7

2017: 75,4

Utveckling 2012-2017: 11,6 procent

Systembolagets försäljning ökade med drygt tre procent under 2017. Fler köp i det dyrare segmentet uppges vara förklaringen. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.