Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Svenskarna planerar redan för resa till Ryssland i sommar

Foto: Anders Wiklund/TT

Ett dygn efter Sveriges avancemang till fotbolls-VM hade sökningar på resor till Ryssland ökat kraftigt. Det visar nya mätningar från två stora flygsöksidor. 

DN skrev i tisdags om svenskarnas ökade intresse för resor till Ryssland efter Sveriges säkrade avancemang till fotbolls-VM. Det förstärks nu av flygsöksidan Momondos nya mätning. Den visar att antalet sökningar på ryska destinationer ökade med över 1.000 procent ett dygn efter Sveriges bragd i Milano. 

– Den stora ökningen i sökningar antyder att många vill få en snabb uppfattning om möjligheter och prisbild, säger Carl Sundberg, svensk talesperson för Momondo.

Hemsidan samlar resor och hotell över hela världen och jämför priser från olika flygbolag. Underlaget baseras på svenskarnas resesökningar de första 24 timmarna efter slutsignalen i måndags och Carl Sundberg menar att mönstret är tydligt. 

Även Skyscanner - en annan flygsöksida för resor och hotell - har efter måndagens bragd i Italien sett en markant ökning i intresse för resor till Ryssland. Jämfört med förra veckans tre första dagar har det skett en ökning i antal flygsökningar på Skyscanners hemsida med 273 procent.

– Det är en jätteökning förstås. Vi brukar vilja ha minst 500 sökningar som bas. Förra veckan hade vi 349 sökningar vilket är ganska lågt. Denna vecka är det mer än 1.000 sökningar, säger Christina Bhachu som är PR-chef på Skyscanner. 

Lottningen för fotbolls-VM äger rum den första december. Först då kan svenskar se vilka städer och arenor Sverige kommer att spela sina matcher på. Men enligt Carl Sundberg är spekulationerna redan i full gång. 

– Moskva och Sankt Petersburg är högst upp respektive trea på listan över de mest sökta destinationerna totalt under de timmarna som utdraget gjordes. Och vi förväntar oss ett starkt intresse och att bokningstrycket kommer vara högt när lottningen är genomförd, fortsätter Carl Sundberg. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.