Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Svenskarna svårlockade av filmtjänster på nätet

Marknaden för digitala filmtjänster växer snabbt. Storaktören SF Anytime ökade sin omsättning med 41 procent förra året. Men fortfarande har tre av fyra svenskar inte hyrt film på nätet.

 

Andelen svenskar som hyr film online har ökat med 56 procent det senaste året, visar en ny studie som undersökningsföretaget Yougov har gjort på uppdrag av SF Anytime.

Men även om marknaden för så kallade vod-tjänster (video on demand) växer snabbt sker det från en låg nivå. Förra året hade endast 16 procent av svenskarna hyrt film online det senaste året, enligt SF Anytimes undersökning. I år är den siffran 25 procent.

– Det har gått långsammare än vi trott. Tipping point, då det digitala blir större än det fysiska, tror jag ligger ett antal år framåt i tiden, säger Jonas Dahllöf, vd på SF Anytime.

SF Anytimes omsättning steg från 123 till 175 miljoner kronor förra året. Det är tredje året i rad som bolaget ökar sin omsättning med över 40 procent. Även andra vod-tjänster som Film2home, Headweb, Voddler, Filmnet och Viaplay växer. Bolagen tror att allt fler kommer att välja digitalt framöver.

– Vi ser att det börjar ta fart nu. Den fysiska dvd-försäljningen stagnerar allt snabbare, säger Peter Alvarsson, vd på Headweb.

Till skillnad från Jonas Dahllöf tror han att utvecklingen kommer att gå väldigt snabbt.

– 2015 tror vi att digitalt har gått om dvd.

En av utmaningarna för branschen är filmrättigheterna. Vod-tjänsterna får tillgång till filmrättigheter i olika så kallade rättig­hetsfönster. SF Anytime, Film2home och Headweb köper filmer omkring fyra månader efter att de haft premiär på bio, precis som fysiska videobutiker. De hyr sedan ut filmerna till styckpris. Filmnet, Viaplay och Netflix är däremot abonne­mangstjänster och får sina titlar tidigast åtta månader efter biopremiären, precis som betal-tv.

De flesta vod-tjänster har i dag mellan 2 000 och 4 000 filmer. Det kan jämföras med den digitala musiktjänsten Spotify, som har drygt 20 miljoner låtar. För att inte tala om de illegala filmtjänsterna, som dominerar onlinemarknaden och inte tar hänsyn till rättigheter alls.

– Utbudet har varit väldigt svårt att bygga upp. Vi har omkring 8 000 filmer, dubbelt så många som de flesta andra. Men det har tagit väldigt lång tid att samla på oss de filmrättigheterna, säger Peter Alvarsson.

Han har i flera debattartiklar kritiserat filmbolagens konservativa hållning. På senaste tiden tycker han dock att attityden har förändrats.

– Nu verkar polletten ha trillat ned, de har fattat att de måste finnas på nätet. Men frågan är om det har gått för långsamt för vissa.

Samtidigt har konkurrensen i branschen ökat. Internationella jättar som Netflix och HBO kom in på den nordiska marknaden förra året, och de svenska vod-tjänsterna blir också fler.

Men varken Peter Alvarsson eller Jonas Dahllöf är oroliga över den utvecklingen. De tror att både abonnemangs- och uthyrningstjänsterna kommer fortsätta att växa.

– Min bedömning är att de här tjänsterna kommer att finnas bredvid varandra, säger Jonas Dahllöf.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.