Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Sveriges annonsörer: Googles förklaring för lättvindig

Foto: Loic Venance/AFP

DN kan återigen berätta att Google sålt annonsplats på en antisemitisk sajt.

Detta är bara ett i raden av alla exempel på Googles bristande hantering av hatmaterial som avslöjats den senaste tiden. 

– Det tycker jag är för lättvindigt, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på intresseorganisationen Sveriges annonsörer.

De senaste veckorna har Google Sverige fått massiv kritik för sitt bristande på ansvar. 

Kritiken handlar om att nätjätten inte kontrollerar och agerar kring vilken typ av material de tillgängliggör i sina tjänster. 

Förra veckan kunde DN avslöja att Google inte bara länkat till en antisemitisk hatsajt i sitt sökverktyg utan också sålt annonsplatser där.

Då agerade nätjätten och stoppade annonserna. 

Nu visar det sig att en blogg där antisemitiskt material har publicerats, också har en automatiserad annons skapad av Google. Flera stora svenska företag har vid olika tillfällen dykt upp på annonsplatsen. Vilket företag det handlat om beror på användarens sökhistorik.

När enskilda utgivare, exempelvis bloggare, registrerar sig på Googles annonssystem måste de skriva under att de kommer att hålla sig till nätjättens policyer. 

– Våra policyer för utgivare styr var Google-annonser får placeras för att skydda användare från skadligt, missvisande eller olämpligt innehåll. Vi kommenterar inte enskilda sajter, men vi verkställer dessa policyer och utvärderar kontinuerligt sajter för att säkerställa att de följs. Vi uppmuntrar även människor att kontakta oss om de ser sajter som de anser kunna bryta mot våra policyer, skriver Google Sveriges presschef Farshad Shadloo i ett mejl till DN.

Om en enskild publicist lägger till innehåll som strider mot Googles regler på sin sajt, måste detta hanteras manuellt. Det finns med andra ord inget upprättat och fungerande system som skyddar annonsörer från att hamna på sajter med tveksamt eller hatiskt innehåll. 

Läs mer: Kritiken mot Google – detta har hänt 

Det tycker Tero Marjamäki, pressansvarig på intresseorganisationen Sveriges annonsörer, är problematiskt.

– Det är ju svårt att dra en gräns för vilket innehåll som är tillåtet eller inte. Men samtidigt drabbas annonsörerna av detta eftersom att den här typen av sajter inte går i linje med deras värderingar. Annonsörerna riskerar att smutsa ned sitt varumärke genom att synas i de här sammanhangen. 

Intresseorganisationen rekommenderar sina medlemmar att upprätta särskilda system för att skydda sig mot fenomenet. 

– Vi tycker att de ska skriva en så kallad vitlista, alltså en lista med alla de platser som man vill synas på. Motsatsen till det är ju en svartlista, men risken med en sådan är att man missar många problematiska sajter, säger Tero Marjamäki. 

Sveriges annonsörer kommer att hålla ett möte med Google inom kort för att diskutera problemen.

– De säger att de inte har något publicistiskt ansvar utan att de erbjuder en plattform. Det tycker jag är för lättvindigt. Erbjuder man en plattform för annonsörer måste man också kunna garantera att det är säkert. Man kan inte säga att man tar bort det i efterhand, säger Tero Marjamäki. 

Google svarar inte på frågan om hur många liknande sajter de har sålt annonser till. Däremot har de tagit bort annonsen från den antisemitiska bloggen, efter att DN varit i kontakt med nätjätten.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.