Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-09 01:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sveriges-rykte-oroar-turistbranschen/

Ekonomi

Sveriges rykte oroar turistbranschen

Foto: Magnus Hallgren

Bilden av Sverige utomlands har fått sig en törn under coronakrisen med mer negativ rapportering i utländska medier. 

På sikt kan det slå mot den utländska turismen och det oroar Jonas Siljhammar, vd för besöksnäringens branschorganisation Visita.

– Det får absolut inte bli fortsatt en mer negativ Sverigebild för det blir förödande framåt, säger han.

Svenska institutet (SI) är den myndighet som följer och analyserar bilden av Sverige utomlands, bland annat genom att läsa vad utländska medier berättar om landet. 

Enligt SI:s analyschef Sofia Bard har intresset för Sverige aldrig tidigare varit så stort som nu under coronakrisen. Det är den svenska strategin att bekämpa smittan, som uppfattas som radikalt annorlunda än i många andra länder, som har lett till det ökade intresset.

I huvudsak är inslagen neutrala, men det kan svänga kraftigt från vecka till vecka.

– För tre veckor sedan skrevs det väldigt mycket om dödstalen, när Sverige toppade statistiken. Det blev mycket negativa artiklar, säger Bard.

– I förra veckan blev rapporteringen mer neutral, tillägger hon. 

Men under den senaste veckan (fram till den 9 juni) har andelen negativa inslag ökat igen. Ett skäl till det är en intervju med statsepidemiolog Anders Tegnell i Ekot, som uppfattades – felaktigt – som att han ”erkänner” att strategin är misslyckad.

– Vi ser att den ganska snabbt togs upp internationellt och att man omgående citerade andra svenska medier, säger Bard.

En artikel i amerikanska Bloombergs om Tegnellintervjun fick över 100.000 delningar – en mycket hög siffra på kort tid.

Statsepidemiolog Anders Tegnell.
Statsepidemiolog Anders Tegnell. Foto: Fredrik Sandberg/TT

– Anders Tegnells uttalande plockas upp och taggas in i berättelsen som Sverige hamnat i, förklarar Bard. 

Frågan är om en mer negativ Sverigebild blir bestående. 

Sofia Bard påpekar att situationen är unik – Sverige har inte under en så pass lång tid, varit så mycket i fokus för internationell rapportering som just nu.

– Därför har vi inget att jämföra med. Vi tror att det kan bli en förändring i Sverigebilden. Men om det blir positiv eller negativ kan vi inte bedöma just nu.

I höst kommer SI att granska om mediebilden av Sverige också har satt sig hos allmänheten utomlands. Ett hjälpmedel blir då det index, Nation Brands Index, som den brittiske professorn Simon Anholt har skapat och som just mäter hur ett land uppfattas av andra länder.

– Där är Sverigebilden är väldigt stabil. Vi har legat på plats 9–10 av 50 länder, säger Sofia Bard.

Hon påpekar också att tillfälliga förändringar, vare sig de är negativa eller positiva, ofta blåser över.

Och det är vad Jonas Siljhammar på Visita hoppas på – även om han inte ser att en mer negativ bild har hunnit påverka turismen till Sverige.

– Nej, det har vi inte sett. Jag ser att stängda gränser och reserestriktioner har större påverkan än bilden.

– Men det får inte fortsätta att sättas en negativ Sverigebild. Då påverkar den en situation som redan är svår, säger han.  

Tyskland och Norge är de två största utlandsmarknaderna för den svenska besöksnäringen – men här har resandet till Sverige i stort sett upphört.

– Vi ser att det kommer en del turister från Nordeuropa, men de är väldigt få, säger Siljhammar.

– De nordiska gränserna måste öppnas nu – åt båda hållen. Det är helt avgörande, särskilt för västra Sverige gentemot Norge. Det är vad medlemsföretagen pratar om just nu.

Norrmän som reser till Sverige hamnar i 14 dagars karantän i hemmet när de återvänder och i Danmark är inte svenska turister välkomna. Jonas Siljhammar hoppas att de nordiska gränserna öppnas under juni månad, men känner sig inte säker på att så sker.

Men en sak betonar han: Sverige måste marknadsföras än hårdare i framtiden för att motarbeta den negativa bild som skapats.

– Vi ska ju starta om den här näringen nästa år, säger Jonas Siljhammar.

Läs mer: Kampanj för säker semester

Ämnen i artikeln

Turism
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt