Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-28 04:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/swedbank-har-problem-swish-paverkas/

Ekonomi

Swedbanks haveri stoppade presentköp på alla hjärtans dag

Swedbank hade driftsstörningar. Bilden från ett tidigare tillfälle.
Swedbank hade driftsstörningar. Bilden från ett tidigare tillfälle. Foto: Mikael Bondesson

Driftsstörningar satte stopp för alla Swedbanks tjänster under natten till fredagen. Även Swish påverkades. Strax efter nio på fredagsmorgonen var viktiga funktioner i gång igen men kunder kunde fortfarande märka av störningar på eftermiddagen. 

Vid 01-tiden på fredagen fick Swedbank driftstörningar som innebar problem med att genomföra transaktioner. Det var inte heller möjligt att gå in på hemsidan eller i appen. Kompensation utlovas till kunder som kommit till ekonomisk skada. Detta är något flera har tagit fasta på i mer eller mindre skämtsamma inlägg på Swedbanks Facebook-sida.

”Jag som behöver handla till alla hjärtans dag! Jag behöver en stor kompensation om äktenskapet går i kras.”

En annan skriver: 

”Skulle handla blommor till min fru, funkade inte. Nu vågar jag inte gå hem. Hur kompenserar ni mig?” kommenterar en person följt av en glad gubbe.

Vid niotiden på morgonen började kortbetalningar, app och kundcenter fungera igen men på eftermiddagen märktes problemen fortfarande. 

– Systemen låg helt nere under natten och tidiga morgonen. De är igång igen men vi har fortfarande störningar, sade Unni Jerndal, kommunikationschef på Swedbank, vid lunch. 

Enligt Unni Jerndal handlar det om ett internt tekniskt fel. Det ska alltså inte vara en cyberattack utifrån. 

– Det pågår arbete med full kraft för att lösa problemen. Vi beklagar och ber om ursäkt för att detta drabbar våra kunder, säger Unni Jerndal. 

Banken har omkring åtta miljoner privatkunder och 600.000 företagskunder i Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Samtliga kunder har drabbats, enligt Unni Jerndal. 

Kunder som anser att de lidit ekonomisk skada ska göra en reklamation genom att kontakta banken, kundcenter eller ett bankkontor. Hur stora belopp det går att få i ersättning är upp till varje fall. 

– Det är en dialog vi för med kunden när vi fått in en reklamation, säger Unni Jerndal. 

Finansinspektionen följer bankens problem. 

– Vi följer det här nära. Vi kommer säkerställa och se till att banken vidtar åtgärder så det här inte händer igen. Som alltid följer vi upp det här, säger Victoria Ericsson, på Finansinspektionens presstjänst. 

Hon vill inte bedöma den specifika händelsen ännu. 

– Det är inte bra när det sker driftstopp, men jag vill inte gå in på den här specifika händelsen, säger Victoria Ericsson. 

Läs mer: Swedbank räknar med att klara FI-böter