Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-29 06:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/swedbank-radgivaren-som-stal-fran-kunder-far-fangelse/

Ekonomi

Swedbank-rådgivaren som stal från kunder får fängelse

Foto: Janerik Henriksson/TT

Den tidigare Swedbank-rådgivaren som stulit miljoner från utsatta bankkunder döms till fängelse. Bankmannen fälls för flera fall av grovt bedrägeri och ska utöver fängelsestraffet betala ett stort skadestånd till banken.  

Hösten 2019 uppdagades bedrägeriet av Swedbanks säkerhetsavdelning. Detta efter att en kund ringt och sagt att det saknades pengar på hans konto. 

Telefonsamtalet fick banken att inleda en intern utredning som resulterade i en polisanmälan. För knappt en månad sedan, i mitten av april, åtalades mannen för att mellan 2017 och 2019 ha tagit över 35 miljoner kronor från 14 olika bankkunder. 

Nu döms bankmannen till fyra års fängelse för 33 fall av grovt bedrägeri. Utöver det ska han också betala över 15 miljoner kronor i skadestånd till Swedbank. 

Mannen, som arbetat som kundrådgivare, har erkänt bedrägerierna men motsatt sig att vissa av dem ska bedömas som grova bedrägerier. 

Han har i tidiga förhör med bankens säkerhetsavdelning, som DN rapporterat om tidigare, erkänt att han tagit pengarna för egen ekonomisk vinning. I bankmannens sakframställan, som sammanfattas i domen, lyfter försvaret att mannen arbetat för banken i över tio år och att ”hans tjänstgöring har varit klanderfri”. 

Hösten 2017 påbörjade mannen och hans hustru en byggnation av ett parhus. I takt med att kostnaderna för bygget började skena ökade också risktagandet i bankmannens egna värdepappersaffärer och han började förlora pengar. 

Efter det första bedrägeriet var planen att inte göra det igen, uppger försvaret, men det gjorde han. Med hjälp av sitt personliga användar-id i bankens system kunde han genomföra alla transaktioner förutom en, där han upprättat ett nytt mobilt bank-id i brottsoffrets namn. 

Bankmannens försvar hävdar att han inte riktat in sig på någon särskilt utsatt eller svag kategori av kunder. Men tingsrätten slår fast motsatsen och menar att han valt kunder med nedsatt förmåga eller intresse av att följa sina konton.

”Slutsatsen blir att bankmannen (DN:s ändring) vid samtliga brott på ett förslaget sätt och under lång tid allvarligt har missbrukat det förtroende han haft från sin arbetsgivare och de drabbade kunderna”, skriver rätten i domskälen.