Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-22 14:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/swedbanks-problem-fortsatter-kunder-kan-inte-logga-in/

Ekonomi

Swedbanks kunder kan åter komma åt sina konton

Foto: Janerik Henriksson/TT

Swedbank fick på fredagen be sina kunder om ursäkt för de tekniska problemen, och lovade ersättning till dem som orsakats kostnader. På lördagen fortsatte dock teknikstrulet, och kunder kunde inte logga in på banken. 

Vid lunchtid skulle systemen åter fungera enligt banken, men vissa kunder kan fortfarande ”uppleva störningar”.

Lördagens nya problem började vid 10-tiden då kunder inte kunde logga in på banken. 

Då hade banken under fredagen på sin Facebook-sida bett om förlåtelse för tidigare teknikproblem som då skulle vara åtgärdade. 

Vid 11.30-tiden på lördagen uppgav banken i ett mejl att kundcenter, kortbetalningar och Swish åter ”fungerar fullt ut”.

”Det kan dock till och från vara svårt att logga in i internetbanken och mobilappen. Det kan också uppstå längre svarstider än normalt”, skrev banken då och konstaterade att den stora belastningen på tjänsterna som uppstod efter stoppet kunde ”komma att påverkas av underhållsarbetet för att lösa de tekniska problem som uppstod under fredagen.”

– Allt ska fungera även om det kan ta lite längre tid att komma in ibland, men problemen är avhjälpta, säger Carina Sesser Nylund, presstalesperson på Swedbank till DN vid 17-tiden.

Vad berodde problemen på?

– Vi nöjer oss med att säga att det handlade om ett internt nätverksfel. Det var ingen påverkan utifrån.