Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Swishpengar har inte gått till mottagare

Foto: Christine Olsson/TT

Swish drabbades av störningar på tisdagen – och fortfarande har kunder hos flera stora banker inte fått sina pengar. 

– Man måste backa och göra om betalningarna. Det håller vi på med nu, säger Petter Brunnberg, presskontakt på Nordea. 

Swishbetalningar har försenats och i vissa fall har det skett dubbla betalningar – det meddelas på Swishs Facebooksida. Fortfarande sent på onsdagskvällen var det driftstörningar för kunder hos Handelsbanken, SEB och Nordea. Övriga banker ska ha åtgärdat problemen. 

På torsdagsförmiddagen hade SEB inte längre några problem, berättar presskontakten Laurence Westerlund för DN. 

– Det fungerar som det ska nu. Det har ju varit driftstörningar hos en leverantör som har orsakat de här problemen.

Han berättar att – liksom hos de andra bankerna –  flera kunder inte har märkt att deras Swishbetalningar har gått igenom och därför försökt betala igen. Därför har betalningarna i flera fall registrerats dubbelt. 

– Det fungerar nu, men i går var det en del betalningar som gick dubbelt. Det håller på att åtgärdas, i går och i dag på morgonen, säger han och berättar att det var ”inte så särskilt många” som hade drabbats utan att nämna någon exakt siffra. 

Handelsbankens presskontakt Johan Wallqvist bekräftar också att det har varit problem med att få fram betalningarna till följd av problem hos Bankgirot. 

– Det vi vet är att Bankgirot hade ett haveri och att betalningarna inte gick fram. Uppgiften jag fick i går kväll var att allt är i gång med att åtgärda problemen. De har troligen hållit på hela natten och det borde vara klart nu, säger han. 

Även Nordea meddelar under torsdagsförmiddagen att man är i färd med att lösa problemen efter att ha drabbats av driftstörningen på Bankgirot. 

– Den innebar att man måste backa och göra om betalningarna. Det håller vi på med nu, säger Petter Brunnberg och lägger till att han inte har någon prognos för när arbetet är klart men att man arbetar ”så fort som möjligt”. 

Det var på tisdagen som en störning hos Bankgirot mellan klockan 12.40 och 13.47 orsakade driftstörningar även hos Swish. ”Betalningar som genomfördes under driftstörningen har gått iväg från betalarens bank men därefter fastnat hos Bankgirot beroende på ett fel i betalplattformen”, står det i ett inlägg som lades upp på natten mellan tisdagen och onsdagen på Facebook.

På torsdagsmorgonen står det klart att kunderna hos de flesta av de drabbade bankerna har fått sina problem åtgärdade. ”Arbete pågår just nu med att sätta in pengarna hos respektive mottagare”, står det på Facebooksidan. 

På torsdagseftermiddagen meddelade Swish på Facebook att mottagare i Handelsbanken, Nordea, Länsförsäkringar Bank, Skandiabanken, Sparbanken Syd, ICA-banken, Ålandsbanken, Swedbank och Danske Bank hade fått sina saknade betalningar. 

• Läs mer: Swish kan användas för ekonomiska sabotage

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.