Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Systembolagets försäljning ökade

Systembolagets försäljning ökade med 1 procent, omräknat i ren alkohol, under 2013. Försäljningen av öl, vin och alkoholfritt ökade medan försäljningen av sprit och cider/blanddrycker minskade.

Trenden med att försäljningen av öl och vin ökar medan försäljningen av sprit minskar har pågått länge. En färskare trend är att svenskarna dricker alltmer alkoholfritt. Försäljningen av alkoholfria drycker ökade med 9,6 procent i fjol.

72 procent av svenskarna vill behålla Systembolagets monopol på försäljning av starköl, vin och sprit, visar en undersökning gjord av TNS Sifo. Det är det högsta stödet som uppmätts sedan mätningarna började 2001.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.