Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Tåganställda utmanar Macron med storstrejk

Tåganställda strejkar mot president Emmanuel Macron.
Tåganställda strejkar mot president Emmanuel Macron. Foto: Mehdi Chebil

PARIS. President Macrons planer på en avreglering av den franska järnvägen stöter på hårt motstånd från lokförare och andra järnvägsanställda. Nu i helgen väntas den största strejkaktionen hittills mot lagpaketet, samtidigt som även personal på Air France strejkar.

 – Ska vi gå in?

– Ja, det är dags.

Arnaud Pons och Remi Vepierre fimpar sina cigg utanför den pampiga stationsbyggnaden Gare Saint Lazare och banar sig väg genom folkvimlet. En dörr öppnas och de går uppför en brant trappa.

Där möter de några äldre män i kostym som är på väg nedåt. "Bonjour" säger männen med bistra miner och demonstrativt höjda ögonbryn.

Arnaud berättar att det där, det var stationscheferna.

– De är inte så glada i vad vi gör. Eller att vi tar med journalister in.

Vi passerar kontrollrummet, där Arnaud till vardags arbetar som signalarbetare – när han inte strejkar, som i dag. 

I fikarummet sitter fackklubbens styrelse och väntar. Lokförare, konduktörer, signalarbetare. Alla unga män – alla med fast anställning i det statliga tågbolaget SNCF. 

Det är om det som striden står.

SNCF har relativt gott rykte i Frankrike, och dess höghastighetståg TGV har länge varit en källa till stolthet för fransmännen.

Men SNCF dras också med skulder på över 544 miljarder kronor och är i dag beroende av generösa statliga subventioner. Förseningar har dessutom blivit vanligare på senare år. 

Avregleringar och konkurrensutsättning har bara lett till sämre service för passagerarna. Allt verkar bara handla om att spara pengar, och det är det vi är emot, fyller Remi Vepierre i.

Frankrikes president Emmanuel Macron vill nu avreglera tågtrafiken och öppna passagerartrafiken för privat konkurrens från 2020, i enlighet med EU:s regler.

De tåganställdas förmåner ska samtidigt bli färre. I åratal har SNCF:s anställda haft en särställning på fransk arbetsmarknad genom det så kallade status du cheminots, som ger alla som anställs i SNCF innan de fyllt 30 år en garanterad livstidsanställning, löneutveckling kopplad till antal år i bolaget, och rätt till att gå i pension från mellan 50 och 57 års ålder.

Nu vill den franska regeringen slopa det helt. 

– De kallar det för privilegier. Men vi ser det som något vi har uppnått historiskt genom facklig kamp. Vad är som är så modernt med att återgå till 1930-talet? frågar sig Arnaud Pons retoriskt.

– Vi har studerat erfarenheterna från länder som Sverige och Storbritannien, och de avskräcker. Avregleringar och konkurrensutsättning har bara lett till sämre service för passagerarna. Allt verkar bara handla om att spara pengar, och det är det vi är emot, fyller Remi Vepierre i.

Både Arnaud Pons och Remi Vepierre har jobbat i SNCF sedan de var 22 år gamla. De tjänar 16 000 kronor i månaden och tillhör det som kallas "reserven" . 

I praktiken innebär det att de inte längre har några fasta jobb i bolaget. Men eftersom arbetsbrist inte är ett giltigt skäl till uppsägning, är de ändå garanterade arbete fram till pensionen – som inhoppare, vikarier eller på eventuella nya tjänster.

Den sortens förmåner sticker i ögonen på många fransmän, och är en viktig förklaring till att omkring 50 procent stöder Emmanuel Macrons reformplaner. 

Studenter demostrerar i Gare Saint-Lazare.
Studenter demostrerar i Gare Saint-Lazare. Foto: Mehdi Chebil

– När reformerna är genomförda kommer regeringen  gradvis att skriva av SNCF:s skuld, sa Macron till fransk tv på torsdagen.

Presidenten lovade i valrörelsen att minska antalet statsanställda med 120 000 fram till 2022. Fackföreningarna anklagar honom för att ha valt att börja med det statliga järnvägsbolaget.

De senaste veckorna har därför en proteströrelse börjat växa, med  vänsterrörelser och studentorganisationer som stöder de järnvägsanställda. 

Insamlingar har fått ihop miljonbelopp till strejkkassorna, och trots att lagpaketet ett beslut väntas i kongressen inom kort, planerar facken fortsatta, punktvisa strejker under hela våren.

Långtifrån alla anställda i SNCF deltar. I helgens strejk hoppas facken att över 35 procent strejkar. 

Att det inte är fler beror åtminstone delvis på att inte alla omfattas av status du cheminots - då de anställts efter att de fyllt 30.

– Jag tror att alla är överens om att det är fel att inte alla har samma villkor. Men att sänka ribban genom att göra det sämre för de yngre som anställs hjälper ju inte någon som fått sämre villkor, säger Arnaud Pons.

Läs också: Macron: Jag gör bara precis vad jag sa att jag skulle göra som president 

Fakta

Det statliga franska järnvägsbolaget SNCF har i dag 146 000 anställda och ansvar för infrastruktur och drift av tågtrafiken i Frankrike.

De franska höghastighetstågen, TGV (Train à Grande Vitesse), hör till den passagerartrafik som ska avregleras, enligt svensk modell, om regeringen får som den vill. 

SNCF kommer fortsätta vara statligt ägt, men bli ett aktiebolag, vilket begränsar möjligheten till skuldsättning. Det ska också utsättas för konkurrens av andra, privata bolag. Sedan tidigare tillåts privata bolag inom godstrafiken.

I den utredning som ligger till grund för reformerna rekommenderades att 900 mil olönsamma sträckor läggs ned. Det förslaget har dock regeringen lagt på is.

Järnvägsanställdas särställning på arbetsmarknaden ska avskaffas. I dag får de som anställs före 30 års ålder livstidsanställning, gratis resor, lön baserad på antal arbetade år och rätt att gå i pension vid mellan 50 och 57 års ålder, beroende på anställningskategori.

SNCF:s fackföreningar CGT, Unsa, Sud och CFDT har kritiserat reformen och aviserat en lång rad en- och tvådagarsstrejker under våren och början av sommaren. Facken har tidigare lyckats stoppa franska regeringars försök att reformera tågtrafiken.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.