Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Tågbolaget MTR utmanar SJ - anmäler bolaget till Konkurrensverket

Konkurrensbråk om biljettförsäljning mellan MTR och SJ. Arkivbild.
Konkurrensbråk om biljettförsäljning mellan MTR och SJ. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT

Tågbolaget MTR anmäler SJ till Konkurrensverket. Nu kräver bolaget att få sälja sina biljetter på SJ:s sajt. 

– Det är absurt att den kinesiska statens bolag, som dessutom är fem gånger större än SJ, ska sälja sina biljetter på SJ:s hemsida istället för att betala för sin egen marknadsföring, säger Niclas Härenstam, presschef på SJ. 

– Vi anmäler SJ på två punkter, att de missbrukar sin dominerande ställning och att de driver konkurrenshämmande offentlig säljverksamhet. SJ är ett offentligt statligt bolag och genom sitt agerande snedvrids konkurrensen på marknaden, säger MTR Express vd Mats Johannesson. 

Enligt klagomålet som nyhetsbyrån Siren har tagit fram begär MTR Express att SJ ska ge dem tillträde till att sälja sina biljetter på sj.se, och som konsekvens få betala böter ifall de inte går med på tillträdet.  

I klagomålet hävdar även MTR att SJ bryter mot järnvägslagen då den avreglerades 2010 så att andra tågoperatörer än SJ får åka tåg på rälsen. Genom att inte tillåta MTR att sälja sina biletter på samma webbsida som SJ, förhindrar SJ sina resenärer chansen att hitta andra alternativ. 

SJ säljer inte bara sina egna biljetter på deras hemsida, utan MTR pekar på att de säljer biljetter till alla andra tågbolag. Som till exempel biljetter till Blå tåget som åker sträckan Stockholm-Göteborg, Snälltåget som kör mellan Stockholm- Malmö och även biljetter till bussföretaget Swebus. Där tar SJ ut en provision på försäljningen. 

– Vi vill ha lika vilkor, vi vill att alla andra ska få samma möjlighet. Vi gör detta för resenärerna och för branschens utveckling, säger Mats Johannesson. 

Enligt SJ:s presschef Niclas Härenstam är MTR:s klagomål orimligt. SJ menar att deras försäljningssajt används som ett komplement där man kan hitta olika resevägar via tåg och inte en sajt där man kan hitta konkurrerande tågresor för bästa pris. 

 – Vi tycker att det är självklart att det är SJ:s biljetter som erbjuds när man kommer till SJ:s sajt. MTR är ett av världens största tågbolag och ägs av kinesiska staten. Varför ska ett svenskt bolag behöva sälja deras biljetter? Det är ett bolag som är fem gånger så stora som oss, och ändå vill de inte betala för sin egen marknadsföring. Det är patetiskt, säger Niclas Härenstam.

Niclas Härenstam säger att SJ är för konkurrens som är på lika vilkor, men att det är fel av ett företag som är lika stort som MTR att kräva få sälja biljetter på deras hemsida. MTR omsätter flera miljarder och han anser att de borde spendera mer på att försöka etablera sig på den svenska marknaden som SJ har gjort.

 

 

Fakta

Hongkong äger en majoritet av MTR, men är ett börsnoterat företag. Kina och Hongkongstyrs som ett land men har två olika system. Hongkong är en del av Kina men som Hongkong har man sitt egna pass, egna valuta, ett eget juridiskt system och yttrandefrihet. De omfattas inte av samma regler i näringslivet som i Kina. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.