När Trafikverket nyligen presenterade vad det kostar för samhället att investera i höghastighetsjärnvägar i Sverige förleddes många tro att det är så mycket det kostar.
– Men det har inget med en verklig budget att göra, utan bygger på en teoretisk modell utan vetenskaplig grund som borde skrotas, säger Björn Carlsson, en av Sveriges få experter på området utanför Trafikverket.
DIGITAL PRENUMERATION
Läs DN gratis till 25 september!
Alla artiklar gratis fram till 25 september, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Efter kampanjperioden gäller ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online.
Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.