Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-23 17:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/taxiforbundet-anklagar-konkurrenten-uber-for-skattefusk/

Ekonomi

Taxiförbundet anklagar konkurrenten Uber för skattefusk

Foto: Paul Hansen

Uber anklagas för allvarligt redovisningsfusk. En granskning beställd av Taxiförbundet, som länge varit kritiska till Uber, visar att kvitton och taxameterpris sällan stämmer överens.

”Vi har ännu inte fått ta del av rapporten men vi tar dessa påstådda felaktigheter på allvar”, skriver Ubers talesperson till DN.

Rätta artikel

Taxiförbundet har anlitat ett säkerhetsföretag för att granska taxiutmanaren Uber – igen. Den här gången handlar det om påstått taxameterfusk och kvittoredovisning, som enligt Taxiförbundet snedvrider konkurrensen i branschen. 

– Det här handlar om regelrätt skattefusk som de möjliggör med sin modell och det drabbar de seriösa taxiföretagen, säger Claudio Skubla, vd på Svenska Taxiförbundet. 

Taxiförbundets vd Claudio Skubla.
Taxiförbundets vd Claudio Skubla. Foto: Magnus Hallgren

Den förra granskningen gjordes i maj 2016 och då handlade det om den omdiskuterade tjänsten Uberpop. En tjänst som byggde på att privatpersoner kunde transportera kunder mot betalning i sina egna bilar. 

Taxiförbundets granskning visade att många förare var kriminellt belastade med förseelser som grovt rattfylleri och narkotika- och våldsbrott. Flera domstolar slog fast att tjänsten var att klassa som svarttaxiverksamhet och under våren 2016 lades Uberpop ner

Den nya granskningen är gjord av samma säkerhetsföretag som senast – Gothia Protection Group (GPG). Den här gången har man riktat in sig på Ubers traditionella taxiverksamhet och dess taxameterhantering. DN har tagit del av materialet. 

Efter 112 teståkningar med Uber konstaterar GPG att summan som föraren redovisar i taxametern efter resan endast i 19 fall har stämt överens med vad resan egentligen kostat. Åtta av tio chaufförer har slagit in ett ”avsevärt lägre pris” i taxametern än vad kunden har betalat. 

– Vid ett tillfälle var det en chaufför som slog in fem kronor på taxametern för en resa som kostade 232 kronor, och när vi frågade varför så svarade han: ”Staten måste ju ha någonting i alla fall”, säger Zendry Svärdkrona på Gothia Protection Group. 

– Det är anmärkningsvärt att flera av dem inte hymlar med vad de håller på med, fortsätter han. 

Ubers modell är app-baserad och betalningen görs automatiskt efter körningen via det betalkort som är kopplat till appen. 

Men eftersom svenska taxibilar är skyldiga att ha en fysisk taxameter kopplad till en redovisningscentral som skatteverket kan ta del av måste föraren också slå in beloppet i taxametern efter resan. De 112 provåken som gjordes i granskningen kostade säkerhetsföretaget 23.000 kronor, men bara 7.300 kronor knappades in i de fysiska taxametrarna. 

– Jag tror vi landade på omkring 60–70 procent av pengarna som inte redovisas till staten via taxametern och redovisningscentralen. Jag kan inte tolka det annorlunda än att det är för att undgå skatt, det går inte.

Kan det inte vara på något annat sätt? 

– Visst, vi kan inte kontrollera om de redovisar i appen. Men åker man då för 160 kronor och det redovisas i telefonen, varför skulle de då också redovisa en mycket mindre summa i taxametern utöver det, frågar sig Zendry Svärdkrona.

Susanna Bengtsson är taxisamordnare på Skatteverket. Hon har svårt att uttala sig om uppgifterna och Skatteverkets fortsatta hantering av ärendet innan hon tagit del av materialet i sin helhet. 

Men är det som utredningen gör gällande så har förarna hanterat taxametern på fel sätt, och därmed blir också uppgifterna till Skatteverket felaktiga, menar hon. 

– Körpassrapporterna är det som ska vara grund för intäktsredovisningen enligt de lagar som finns i Sverige, säger Susanna Bengtsson. 

Företrädare för Uber har inte velat låta sig intervjuas om påståendena, men i en mejlkommentar skriver en talesperson för Uber Sverige: 

”Vi har ännu inte fått ta del av rapporten men vi tar dessa påstådda felaktigheter på allvar. Regelefterlevnad för resor som förmedlas på Ubers plattform är viktigt för oss och vi har tagit flera steg för att underlätta rapportering och regelefterlevnad bland partners som använder vår app.”

Vidare skriver man att varje förare som ansluter sig till Uber måste bekräfta att man kommer uppfylla sin skatteplikt, och att företaget nu ska undersöka de påstådda felaktigheterna. 

Materialet från granskningen kommer under tisdagen att presenteras för Skatteverket och Transportstyrelsen i sin helhet. Claudio Skubla på Taxiförbundet menar att det skulle vara förvånande om någon vidare utredning inte görs.

– Utifrån de här anmärkningsvärda siffrorna som redovisats vore det konstigt om man låter det här fortgå. Våra myndigheter måste värna de seriösa företagen som gör rätt för sig, säger Claudio Skubla.

Läs även: Uber kan börsnoteras snart