Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Teknikjättar går samman för att ta fram elektriskt hybridflyg

Modellbild av det planerade hybridbild.
Modellbild av det planerade hybridbild. Foto: Pressbild

Flygjätten Airbus, motortillverkaren Rolls-Royce och industrikoncernen Siemens går samman för att utveckla en ny typ av kommersiellt hybridflygplan som ska gå på el, enligt ett pressmeddelande.

Projektet, som går under namnet E-Fan X, beräknas vara i luften år 2020. Ett testflygplan kommer att få en av fyra turbiner som drivs med flygbränsle utbytt mot två elektriska motorer. 

– E-Fan X är ett viktigt nästa steg i vår målsättning om att göra elektriskt flyg verkligt i den närmsta framtiden. Lärdomarna vi dragit under lång tid av tester med elektriska flygplan kommer att bana väg för ett kommersiellt hybridflygplan som är säkert, effektivt och kostnadseffektivt, säger Paul Eremenko, teknikchef på Airbus, i ett pressmeddelande och tillägger:

– Vi ser hybridelektrisk drivkraft som en tvingande teknologi för framtidens flyg, säger han.

Franska Airbus kommer vara ansvarigt för integrationen och kontrollera framtagande av det hybridelektriska drivkraftsystemet, inklusive bränslecellerna, som skall förse elmotorerna med el och se till att dessa integrerar med själva flyget.

Brittiska Rolls-Royce å sin ska ta fram turbomotorerna med två megawatt generatorer och elektroniken. Tyska Siemens är ansvarigt för att leverera de två motorerna och kraftsystemen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.