Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Telekomanalytiker: Iphone 5 illustrerar Apples styrka

Marlène Sellebråten ger Iphone 5 en hel del ros, men även ris.
Marlène Sellebråten ger Iphone 5 en hel del ros, men även ris. Foto: Privat

Apples styrka är att gå ut med information, skapa förväntningar bland användare och att sedan leverera. Plus att produkterna finns på marknaden tre veckor senare. Och det illustreras väl med nya Iphone 5.

Det säger Marlène Sellebråten, telekomanalytiker vid egna företaget Close to Market Analytics, till DN.se efter att ha följt Apples presentation på onsdagen av nya Iphone 5.

– Man missar poängen med Apple om man bara ser till tekniken, säger hon.

Någon sådan där riktig aha-upplevelse gav dock inte presskonferensen i San Francisco, enligt Sellebråten.

– Till nästa gång är det nog nödvändigt att man bjuder på en sådan. Nu fick vi ändå en del innovationer, det ska sägas. Som exempelvis den nya skärmen.

Minuspoäng den här gången blir det för frånvaron av NFC-teknik i den nya Appletelefonen och avsaknaden av stöd för 4 G i Sverige.

– Jag undrar varför de inte pushar NFC-standarden.

Marlène Selllebråten fascineras av att Apple med Iphone, så att säga, skapat hela området smarta telefoner.

– Från ingenstans egentligen. Deras ökande marknadsandel för Ipad borde dessutom oroa andra aktörer.

Med små detaljer som framstår som lockande menar hon att Iphoneanvändaren ”fastnar” i Apples nätverk.

– Det blir till ett helt system, inte bara Iphone, utan även en massa appar, Ipad och Macdatorn hemma. Och så vidare. Svårt då att gå över till annan telefontillverkare.

Sist men inte minst påpekar Marlène Sellebråten att Apple med Iphone 5 tänkt på det helt grundläggande med en telefon; att den är bra för telefonsamtal.

– Bättre mikrofoner ger bättre ljudkvalitet. Även den som vill känna sig trygg med de mer jordnära funktionerna kan ta till sig Iphone 5.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.