Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Tesla hoppas att Model 3 ska få fler att välja elbil

02:22. Tidigt i morse kunde Teslachefen premiärvisa nya modellen 3. Det ska bli en elbil för de breda lagren – med ett pris som börjar på 35 000 dollar för enklaste versionen.

På torsdagen visade den amerikanska elbilstillverkaren Tesla upp en ny modell som kan tända den tröga marknaden för elbilar: Model 3. Den får en räckvidd på över 30 mil och ska kosta som en mellanstor Volvo.

Tesla med bas i Kalifornien är den amerikanska uppstickaren som gett de traditionella biltillverkarna skrämselhicka. Med modellerna S och nu senast med X har Tesla inte bara lyckats få rejält fäste i lyxbilsklassen utan också skaka om hela branschen. I Sverige är Model S den näst mest sålda elbilen, trots priser kring en miljon kronor för vissa versioner. Kunderna lovordar sina bilar, inte minst för att de får ständiga uppdateringar med förbättringar utan att behöva åka till verkstaden.

Men årliga volymer runt 50 000 bilar räcker inte för att klara en uthållig tillväxt och lyfta företaget ur ett rött slukhål av tunga kvartalsförluster.

Det är här som Model 3 kommer in i bilden, en lansering som kommer att följas inte bara av Teslaentusiaster, utan i lika hög grad av nervösa investerare.

Tesla hoppas att Model 3 ska bli en elbil för de mer breda folklagren. I USA väntas den få ett pris på 35 000 dollar, vilket är i nivå med vad BMW, Audi, Mercedes och Volvo tar för sina mellanstora modeller som drivs med bensin och som säljs i stora volymer.

Läs mer: Tesla i lågor – då kom norska tekniker farande

Till skillnad från andra elbilar kommer Model 3 över 30 mil på en laddning. Det ska effektivt ta död på allt prat om räckviddsångest, menar Tesla.

Lite är känt om bilens övriga egenskaper, mer än att batterierna ska komma från Tesla nya jättefabrik i Nevada.

Precis som Apple är Tesla hemlighetsfullt med vad som är på gång. Ibland dyker det upp heta saker på Teslachefen Elon Musks twitterkonto, som har 3,6 miljoner följare.

Orderböckerna för Model 3 öppnar redan nu, men produktionen väntas inte komma igång förrän i slutet av nästa år.

Foto: Tesla Motors/AP

Foto: Tesla Motors/AP.

Bedömare ser lanseringen av Model 3 som det slutgiltiga testet på om Teslas strategi håller. Målet är att växa från dagens 50 000-60 000 bilar till en halv miljon bilar år 2020. Det ställer stora krav på produktionsapparaten och även distributionen och det egna systemet Tesla byggt för laddning av bilarna.

Andra hinder är att elbilar och laddhybrider nu är mer svårsålda än vanligt i USA på grund av det låga oljepriset. Det får kunder att istället köpa stora suvar och pickuper.

Sent omsider har även konkurrenterna vaknat när det gäller effektiv eldrift. General Motors hinner före Model 3 med en motsvarande modell som kallas Bolt. Även den ska klara 30 mil på en laddning, men den är mindre än Model 3 och den blir aningen dyrare,  prisskillnaden väntas bli 2.500 dollar. Fler alternativ är på gång. Volvo ritar på en elbil som klarar uppemot 50 mil och som väntas lanseras 2019.

Dessutom satsar Toyota och en rad andra tillverkare på en helt annan teknik bränsleceller - för att få lång räckvidd med elbilar. Bränslecellsbilar tankas med vätgas på bara några minuter och får en räckvidd som en bensinbil. Toyota har redan lanserat sin första modell, Mirai som kommer till Sverige i höst. Honda har tagit fram en vätgasbil som klarar 70 mil.

Elon Musk har i mycket hätska ordalag sågat bränsleceller, men praktiskt taget alla stora fordonstillverkare gör en annan bedömning.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.