Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-22 14:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/tomas-eneroth-oppen-for-mer-stod-till-krisande-flygplatser/

Ekonomi

Tomas Eneroth öppen för mer stöd till krisande flygplatser

Infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth. Foto: Maud Fellbom

Tomas Eneroth (S) är öppen för att diskutera mer stöd till de krisande flygplatserna. Trafikverket ser just nu över behovet av beredskapsflygplatser, men enligt ministern kan mer än så behövas. 

– Det är en utmaning för de regionala flygplatserna, och de är en viktig del i den infrastruktur vi har i Sverige. Inte minst ur beredskapssynpunkt, säger han till DN. 

Nästan alla av landets 29 icke-statliga flygplatser dras med kraftiga underskott som ägarna, ofta kommunen, får täcka upp för när statens driftbidrag inte räcker till. Totalt handlar det om hundratals miljoner och snart riskerar flera av dem att bli för dyra för kommunerna att bära, som DN tidigare rapporterat

Infrastrukturminister Tomas Eneroth beskriver det som en tuff situation, särskilt efter att resandet gått ner på många av orterna med mindre flygplatser. 

– Det är klart att det är en utmaning, inte minst för de kommuner och regioner som är med och finansierar verksamheten, säger han och fortsätter:

– Vi har förvisso ett statligt driftbidrag som man får och på vissa platser har vi trafikplikt där vi med statliga medel upphandlar driften på flyglinjerna. Men det är en tuff situation när det blir så tydligt minskning av inrikesflyget på en del destinationer. 

Det var han som i början av 2018 startade arbetet med den så kallade flygplatsöversynen. Ett internt arbete på näringsdepartementet där man med hjälp av bland annat Trafikverket skulle se över statens roll som bidragsgivare till flygplatserna. 

Resultatet skulle vara klart redan samma år och redovisas tillsammans med förslag till åtgärder, enligt handlingar från både trafikverket och näringsdepartementet som DN tagit del av. Men såväl utredare från involverade myndigheter som företrädare för branschen menar att något resultat av översynen fortfarande inte synts till. 

Vi märker på frågor de ställer att de fattar galoppen och ser problemet, men det händer ingenting, har Peter Larsson, vd för Svenska Regionala Flygplatser sagt i en tidigare intervju med DN.

Tomas Eneroth delar inte den bilden. 

– Då kanske vi pratar om lite olika översyner för vi har ju ett pågående arbete inom regeringskansliet där vi gör en översyn av den regionala flygplatsstrukturen, och där vi bereder eller arbetar med förslag om vilka insatser som kommer att behövas för de regionala flygplatserna, säger han. 

Han lyfter också två insatser som redan gjorts. Den ena är att Trafikverket i december fick i uppdrag att göra en ny översyn. Den här gången med fokus på beredskapsflygplatser.

I dag finns tio sådana som alla har åtagit sig att, mot ersättning, med en timmes inställelseberedskap kunna öppna för exempelvis brand- eller militärflyg. Översynen görs delvis i spåren av de senaste årens stora bränder, men också för att ”säkerställa totalförsvarsberedskap”.

Den andra insatsen han nämner är flygskattekompensationen. Det är en extra ersättning, utöver de ordinarie driftstöden, som de icke-statliga flygplatserna i Norrland kan få för underskott som orsakats av flygskatten. Totalt handlade det om 67 miljoner kronor förra året. 

Men trots den extra kompensationen blir glappet mellan statens bidrag och flygplatsernas underskott stort, och Eneroth utesluter inte att det kan krävas fler insatser. 

– Här händer ju saker under året naturligtvis. Men jag ser också behovet av att kunna diskutera ytterligare insatser, för det är en utmaning för de regionala flygplatserna och de är en viktig del i den infrastruktur vi har i Sverige. Inte minst ur beredskapssynpunkt, säger han.