Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-16 06:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/tradstammar-tyngsta-lassen-pa-vara-vagar/

Ekonomi

Trädstammar tyngsta lassen på våra vägar

Totalt 36 procent av inrikestransporter är trävirke. Foto: Tommy Holl/TT

Drygt 180 miljoner ton gods transporteras inom Sverige varje år. Allra mest inrikesgods fraktas till och från Västra Götalandsregionen.

Enligt myndigheten Trafikanalys varuflödesundersökning fraktades 181 miljoner ton gods till ett värde av 1.293 miljarder kronor i Sverige 2016. Samtidigt skickades 84 miljoner ton gods för sammanlagt 837 miljarder kronor på export.

Av inrikesgodset har 26 miljoner ton Västra Götaland som ursprung och 22 miljoner ton regionen som mål. Näst störst volymer har Skåne. I Göteborg ligger Sveriges största containerhamn och Skåne är beläget närmast Danmark och resten av kontinenten.

– Strukturen är relativt stabil men konjunkturer påverkar volymerna. I en högkonjunktur som nu är volymerna större, säger Henrik Petterson.

Inrikestransporterna består till störst del, 36 procent, av trädstammar, så kallat rundvirke, sett till vikt. Därefter kommer jord, sten, grus och sand, 9 procent, samt livsmedel, drycker och tobak, också 9 procent.

Livsmedelskategorin är värd mest i pengar och står för 26 procent av totalsumman. Efter livsmedel kommer maskiner och metallvaror med 10 procent vardera.

– De stora basindustrierna, som skogsbruk och gruvdrift, genererar störst flöden totalt sett. Mest konsumtionsvaror leveras till de områden där flest bor, säger Henrik Petterson.

Allra mest gods produceras i Lappland. Det handlar till stor del om järnmalm. Mer än 80 procent av inrikesfrakterna görs med lastbil. Resten sker på järnväg och en liten del med fartyg. Godstransportbranschen sysselsätter 72.000 personer i Sverige. Sex av sju i branschen arbetar med frakt på väg. Runt 2.500 personer jobbar med godstrafik på järnväg och aningen fler för rederier.

Exportgods lämnar och ankommer Sverige i huvudsak på sjön. Runt 70 procent fraktas den vägen, 15 procent på räls och ungefär lika mycket på väg. Majoriteten av exporten går till till andra EU-länder, främst till Tyskland och Benelux-länderna.

Henrik Petterson berättar att samhället står inför strukturförändringar som gör det svårt att förutspå vad som kommer hända framöver. Digitalisering och automatisering gör att få vet var någonstans varor kommer att produceras i framtiden och hur. Våra konsumtionsmönster förändras också. Exempelvis säljs det mindre kläder samtidigt som folk handlar mer på nätet – vilket påverkar transportmönstren.

– Det är svårt att göra en prognos för framtiden. Teknik, näringslivets utveckling och ekonomiska styrmedel påverkar flödena och den utvecklingen är svår att förutse. Vi konsumerar också mer tjänster och färre varor än förr, säger Henrik Petterson.

Läs även: Utsläppen godssektorns största utmaning