Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Trafikverket klarar inte av att sköta spåren

Foto: Lars Lindqvist

Att förstatliga järnvägsunderhållet i Sverige är inte möjligt. Trafikverket skulle inte klara av uppgiften.

– Det skulle snarare skapa andra problem i det läget man befinner sig i dag. Trafikverket har många andra problem att komma till rätta med, säger utredaren Gunnar Alexandersson.

Under valrörelsen lovade Socialdemokraterna att järnvägsunderhållet ska återföras till staten i takt med att de kontrakt som finns i dag löper ut. Den linjen får inget stöd hos Gunnar Alexandersson som i tre år utrett järnvägens organisation. I det delbetänkande som i går överlämnades till infrastrukturminister Anna Johansson (S) avråder utredaren från ett återförstatligande av järnvägsunderhållet. Orsaken är att Trafikverkets verksamhet har så stora brister att myndigheten inte skulle klara uppdraget.

– Så är läget som det ser ut nu, enligt min bedömning, säger Gunnar Alexandersson.

En av utredningens slutsatser är att situationen riskerar att förvärras om Trafikverkets uppdrag utökas.

– Det skulle snarare skapa andra problem i det läge man befinner sig i dag. Trafikverket har många andra problem att komma till rätta med, säger Gunnar Alexandersson.

I utredningen radas en rad brister i Trafikverkets verksamhet upp. Uppföljningen av att de arbeten man betalar för verkligen utförs är inte tillräcklig, kontrollen av entreprenörernas behörighet brister, liksom styrningen av verksamheten

– Det är svårt i dag att veta om pengarna verkligen går dit där de gör mest nytta, säger Gunnar Alexandersson.

Men den tyngsta kritiken riktar Gunnar Alexandersson mot det faktum att Trafikverket har dålig koll på landet järnvägar. ”Trafikverket saknar i dag en övergripande bild över järnvägsanläggningens tillstånd, användning och behov”, skriver utredaren. Han konstaterar också att ”bristerna i kunskapen om anläggningen gör det mycket svårt att fastställa behoven, prioritera mellan dem och omsätta dem i en plan för åtgärder”.

– Det som jag tycker är en av de allvarligaste bristerna är att man inte har byggt upp ett system för att verkligen få information om hur anläggningen mår, säger Gunnar Alexandersson.

Infrastrukturminister Anna Johansson vill nu ha tid att analysera utredningen. Till årsskiftet ska regeringen återkomma med konkreta förslag.

– En del är ganska väntat, en del annat är lite mer överraskande. Vi behöver själva ta till oss och läsa igenom och analysera materialet. Vi behöver också lyssna in vad andra intressenter drar för slutsatser, säger Anna Johansson.

I dag överlämnar Trafikverket en egen utredning till regeringen. Enligt myndighetens tillförordnade generaldirektör Torbjörn Sunesson drar man ungefär samma slutsatser som Gunnar Alexandersson. Sunesson håller dock inte med om att Trafikverket har dålig koll på järnvägsnätet.

– Det är klart att man skulle önska att man hade den fullständiga kontrollen, men jag kan konstatera att vi aldrig haft bättre koll än vi har just nu. Vi jobbar stenhårt med att få ännu bättre koll, säger han.

Fakta.Kritiken

Bristande kunskap om järnvägarna

Trafikverket saknar i dag en övergripande bild av järnvägsanläggningens tillstånd, användning och behov. Utredaren vill se en nationell underhållsplan samt att Trafikverket genomför fler kontroller av banorna i egen regi.

Bristande upphandlingar

För stor hänsyn tas till pris. Det kan leda till att arbetena ta längre tid vilket ger större trafikstörningar.

Bristande uppföljning och kontroll

Effekter av åtgärder samlas inte in systematiskt. Dålig kontroll av att beställda uppdrag utförs. Bristande kontroll av entreprenörers behörighet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.