Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-11-29 21:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/trendbrottet-antalet-sponsrade-inlagg-sjunker/

EKONOMI

Trendbrottet: Antalet sponsrade inlägg sjunker

Lyxiga resor, festliga tillställningar och konstanta restaurangbesök. Så har influerarnas sponsrade samarbeten sett ut – men förra året tog det stopp.

DN:s genomgång visar att influerare publicerat färre reklammärkta inlägg 2020 jämfört med året innan.

– I kristider söker annonsörer sig till trygghet och då söker man sig till mer traditionella kanaler, säger Jakob Wigselius, Sverigechef på byrån United influencers.

DIGITAL PRENUMERATION

Missa inte!

Läs DN gratis fram till mars 2023.

Alla artiklar gratis fram till 28 februari 2023, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Efter kampanjperioden gäller ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online.

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.