Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Trött på att stå i kö? Då finns det en app för dig

Patrik ”Bjärred” Andersson och Björn Hamberg är redo för nästa steg och hoppas att fler arenor i framtiden kommer att använda deras system.
Patrik ”Bjärred” Andersson och Björn Hamberg är redo för nästa steg och hoppas att fler arenor i framtiden kommer att använda deras system. Foto: Anette Nantell

Köerna till butiker och kiosker på sportarenor kan ibland bli långa och många lämnar läktaren redan innan matchen tagit paus.Företaget Intreat har utvecklat en plattform där du beställer varorna i mobilen och hämtar dem i en snabbkassa.

För tre år sedan gick Björn Hamberg på Handelshögskolan och jobbade med ett projekt som handlade om att förbättra betalningssystemen och upplevelsen på sportarenor.

– Det blev så intressant att jag startade bolag och jag har byggt på plattformen sedan dess, säger han.

Genom appen säljs biljetter, mat, dryck och klubbaccessoarer. Det går också köpa lotter och lämna donationer. Sedan hämtas köpet i en snabbkassa som kan hantera kunderna tre gånger snabbare än traditionella köer med kontant- eller kortbetalning.

– Säg att en spelare just gjorde mål och du vill köpa matchtröjan, då kan du beställa den direkt. Eller så kan du köpa en öl till kompisen och skicka med ett meddelande, säger Björn Hamberg.

Appen kommer ihåg användarens köp och de kommer upp när appen startas. Kommunikationen går två vägar, genom appen kan klubbarna nå ut direkt till fansen med pushnotiser eller sms. På Gamla Ullevi i Göteborg har man testat konceptet under en säsong.

– Fyra minuter in i pausen har alla fått service och kan umgås i stället. Det är inte bara betalningen som tar tid utan också de som inte bestämt sig och tvekar i kassan, Björn Hamberg.

Visionen är att först hitta en marknad i Europa och sedan i resten av världen. Fotbollsveteranen Patrik ”Bjärred” Andersson kom in i företaget för drygt ett år sedan. Han var under sin karriär proffs i Spanien, Tyskland, England och var med i svenska VM 94-truppen.

– Jag för en dialog med både Bayern München och Barcelona. Det jag brinner för är den tolfte spelaren, åskådaren, och det här handlar ju om att skapa den ultimata arenaupplevelsen, säger han.

Under vintern kommer Intreat till utvalda hockeyarenor och under våren till fler fotbollsarenor.

Fakta. Fastlaning

Konsumenter vill slippa köa och ha allt så snabbt som möjligt. Utvecklingen av tjänster och produkter som möter det behovet har därför tagit fart.

Fakta. Intreat

Startår: 2012.

Omsättning 2014: 1 695 000 kronor.

På kontoret: 4.

Delägare: 70, från 16 olika länder. Finansierat med crowdfunding.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.