Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Trumps hot överskuggar VW:s rekordsiffror

Foto: FABRICE COFFRINI

BERLIN. Den tyska biljättens rekordsiffror presenterades i skuggan av hoten från USA:s president Donald Trump att införa strafftullar på tyska bilar. 

Snart tre år efter att Volkswagen avslöjades med att ha manipulerat avgastesterna från dieselbilar tvingas biltillverkaren hantera nya skandaler som sker i spåren av den så kallade "dieselgate". Nyligen tvingades VW göra avbön efter att det blivit känt att de betalat för djurtester där apor fick andades in dieselavgaser. 

Trots kriserna presenterade VW i dag, tisdag, ett rekordresultat för år 2017. Förra året steg omsättningen med 6,2 procent och med närmare 11 miljoner sålda bilar försvarar VW sin ställning som världens största biltillverkare. 

Men det starka resultatet tillkännages samtidigt som ett annat hot tornat upp sig på andra sidan Atlanten. Beslutet från USA:s president Donald Trump om att införa strafftullar på europeiskt stål och aluminium har ökat oron för ett handelskrig. Men i Tyskland, som står en förhållandevis liten export av stål- och aluminium till USA, är det framför allt hotet om att införa strafftullar på tyska bilar som väcker mardrömmar.

Jag ska införa tullar på Mercedes, jag ska införa tullar på BMW, dundrade Donald Trump under ett febrigt tal i Pennsylvania i helgen.

Han pekade ut bilar "som det största problemet". Faktum är att EU tillämpar betydligt högre importtullar på personbilar än vad USA gör, 10 procent jämfört med USA:s 2,5 procent. Samtidigt sker en betydande del av den tyska produktionen i USA. I fjol producerades 850 000 tyska bilar i amerikanska fabriker, vilket anses ha skapat närmare två miljoner arbetstillfällen i USA. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.