Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Tuffare krav för sms-låneföretag

Foto: Fredrik Sandberg/TT

De är snabba och enkla att få. Men snabblånen har ofta skyhöga räntor och kunderna riskerar att hamna i en lånefälla. Från den 1 juli blir det tuffare regler för bolagen och förslag på ytterligare skärpningar är på gång.

I grafiken ser du hur mycket du egentligen betalar för ett sms-lån.

Det handlar om lån på mindre summor som kunderna kan ansöka om snabbt via sms eller appar på nätet. Tidigare kallades de sms-lån, men snabblån är en annan vanlig benämning.

Ofta är räntorna mycket höga jämfört med vanliga banklån. För lån på kortare tid kan den effektiva räntan, där alla avgifter också räknas in, hamna på flera hundra procent.

Tidigare krävdes inga tillstånd för att ge sådana lån. Men nu har reglerna ändrats och bolagen måste söka tillstånd hos Finansinspektionen. Hittills har 60 bolag blivit godkända i den nya prövning som görs.

– Vi har fört en dialog med flera som har gällt olika grader av brister, säger Per Nordkvist enhetschef på uppförandetillsyn på Finansinspektionen.

Flera bolag har under processens gång tvingats ändra på sina upplägg för att få klartecken. Det har handlat om hur bolagen gör sina kreditprövningar eller dålig klagomålshantering.

Av de 60 godkända bolagen är det 30 stycken som ger egna krediter och lika många som förmedlar andra bolags lån.

Hittills har 19 bolag inte beviljats tillstånd samtidigt som 20 ansökningar återstår att behandla.

Genom åren har det kommit återkommande larm om snabblånen. Det har handlat om höga räntor där många kunder, ofta unga, hamnat hos Kronofogden.

Från den 1 juli i år skärps reglerna för de här företagen. Då kan Konsumentverket stoppa bolag direkt som missköter sig med sin marknadsföring. Tidigare har bolagen kunnat överklaga myndighetens beslut.

– De har fortsatt med utlåningen tills beslutet vunnit laga kraft och det har kunnat ta ett år. Nu kan de överklaga vårt beslut men får inte fortsätta låna ut pengar, säger Anna Hult, jurist på Konsumentverket.

Foto: TTFoto: TT

Myndigheten har tidigare granskat tre bolag som fått tillstånd för att se hur de följde de rutiner de angett för sin marknadsföring.

Av de tre bolag som hittills granskats har två fått varningar som förenats med en sanktionsavgift för brister i kreditbedömningen av kunderna. Bolagen ska enligt Konsumentverkets beslut ha åtgärdat bristerna.

– Vi håller på med ytterligare en granskning av ett tillståndspliktigt bolag som vi räknar med ska vara klart innan semestern. Vi kommer också att granska ytterligare bolag framöver, säger Anna Hult.

Hur omfattande marknadsföringen av snabblån varierar.

– Det kommer i perioder. Det är mycket kring jul och sommaren kan vara en sådan, säger Anna Hult.

I höst ska också en statlig utredning lägga fram förslag på andra åtgärder för att stärka konsumenternas skydd.

– Vi fick ett tydligt direktiv med sex punkter och nu analyserar vi de åtgärder som är aktuella och i september ska vi lägga fram förslagen, säger utredaren Johan Löfstrand till DN.

De åtgärder som utredningen ska titta enligt direktiven är sanktionsregler när det finns brister i kreditgivningen. Att sätta ett tak för hur hög ränta bolagen får ta ut och ett tak för hur höga kostnaderna kan bli för lån är två andra punkter.

Möjligheterna att förlänga lån, att det krävs skriftligt godkännande för de här lånen och skärpta krav på marknadsföring och information finns också på listan.

Branschorganisationen Svenska konsumentkreditföretagen, Skef, som representerar halva branschen välkomnar att det blir en ordnad tillsyn.

– Vi jobbar målmedvetet och seriöst med de här frågorna, säger Magnus Sjögren, styrelseordförande för Skef.

Han pekar på att man bland annat tagit fram etiska regler och inrättat en oberoende nämnd som kan pröva tvister.

Miljardmarknad för snabblån

Det finns ännu ingen heltäckande statistik på omfattningen av utlåningen eftersom alla bolag som sökt tillstånd hos Finansinspektionen ännu inte fått godkänt. De bolag som ingår i statistiken beviljade 187 113 krediter på totalt 1 miljard kronor under första kvartalet.

Enligt branschorganisationen Skef, som täcker halva branschen, lånades cirka 1,3 miljarder kronor ut förra året till 131000 kunder.

Andelen ärenden som gick till Kronofogden av samtliga utställda fakturor var 4,75 procent 2015 mot 6,5 procent året innan, enligt Skef.

Fördjupning. SMS-lån
  • Snabblåneföretag ska kunna stoppas direkt
    Konsumentverket ska omedelbart kunna förbjuda sms-låneföretag att lämna lån om de inte gjort riktiga kreditbedömningar. Det blir följden av ett regeringsbeslut som fattas i december. 
  • Ungas skuldberg en handelsvara för börsföretag
    Det växande skuldberget av sms-lån till unga har blivit en handelsvara. Börsnoterade Intrum Justitia är ett av företagen som köper upp gamla skulder.
  • Planering hindrar skuldfälla
    De allt större möjligheterna att handla för pengar man inte har ökar risken för att bli skuldsatt. Det varnar Kronofogden för och menar att kunskap om sin privatekonomi och planering är bra verktyg för att undvika skuldfällor.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.