Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Turister göder Sverige med pengar

Sveriges intäkter från utländsk turism ökar. Vi ligger nu på plats 21 i världen, och får in mer pengar än både Sydafrika och Mexiko.

Sverige fortsätter uppåt på listan över de länder som har störst intäkter från utländsk turism, från 24:e plats till 21:a plats på FN:s turistorganisation UNWTO:s senaste rankning.

– Det är fantastiskt att vi ligger så högt, inte per capita utan i faktisk konsumtion, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.

Han tror att det beror på att det blivit lättare och billigare att ta sig hit, att Sverige har satsat mer på marknadsföring och att det finns fler "exportmogna" destinationer i landet nu.

– Med det menar jag att man har en hel upplevelse att erbjuda, att det finns både flyg, hotell, restauranger och saker att göra på plats.

Sverige ligger högre på listan än länder som Sydafrika, Mexiko, Brasilien, Portugal och Kroatien, och långt före våra nordiska grannländer. Utländska turisters konsumtion i Sverige uppgick till 98,8 miljarder kronor 2011. Det är nästan dubbelt så mycket som i Danmark och Norge, som ligger på plats 41 respektive 46, och nära fyra gånger så mycket som i Finland.

– Vi har mer att erbjuda än dem. Vi har naturupplevelser, skidåkning, tre storstäder och fantastiska temaparker, säger Thomas Brühl.

Fakta: Turism, basnäring som ökar

* Under 2011 ökade turismens totala omsättning i Sverige med 6,4 procent till nästan 264 miljarder kronor.

* Samtidigt som sysselsättningen i många traditionella basnäringar har minskat, har turismen bidragit med 31 300 nya jobb sedan 2000. Turismen bidrar till drygt 162 000 arbetstillfällen.

* Turismens exportvärde, det vill säga utländska besökares konsumtion i Sverige, är ett viktigt bidrag till landets ekonomi. Utländska turister spenderar omkring 100 miljarder kronor i Sverige.

* Turismen motsvarar 2,9 procent av Sveriges BNP.

Källa: Tillväxtverket (TT)

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.