Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-27 09:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/tvarnit-for-hyrbilsforetagen-ner-med-40-procent/

Ekonomi

Tvärnit för hyrbilsföretagen – ner med 40 procent

Ett flygfoto som visar parkerade hyrbilar vid Dodger Stadium i Los Angeles 20 maj.
Ett flygfoto som visar parkerade hyrbilar vid Dodger Stadium i Los Angeles 20 maj. Foto: Mario Tama/AFP

Hyrbilsföretagen går knackigt. Branschorganisationen Biluthyrarna rapporterar att bokningarna väntas gå ner med 40 procent jämfört med 2019. 

– Det kommer inga flyg så där har vi tappat allt, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz i Sverige.

Coronaviruset har fått svenskarna att hålla sig ifrån vägarna. Enligt Trafikverkets senaste rapport gick resandet med bil ner med nästan 40 procent under Kristi Himmelsfärdshelgen jämfört med tidigare år. 

Det minskande resandet slår hårt mot hyrbilsbranschen. Enligt färsk statistik så tappade hyrbilsföretagen hälften av kunderna från och med mitten av mars. Under april var tappet 45 procent.

– Om vi tittar på bokningsläget framåt så handlar det om en nedgång på 40 procent jämfört med 2019, säger Anders Trollsås, VD på branschorganisationen Biluthyrarna, där flera företag som Hertz, Avis, Europcar och Circle K är medlemmar.

Läs mer: Hertz i USA begär företagsrekonstruktion

Värst har nedgången varit på landets flygplatser, men också uthyrning i städerna minskar. 

– När det inte kommer några flyg så kommer inga resenärer så där har vi tappat nästan allt. Samtidigt har resandet mellan städer gått ner. Kunderna har också svårare att planera sitt resande och har därför kortare framförhållning, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz.

– Förutom att all inkommande turism är borta så har våra företagskunder ställt in så gott som alla konferenser och event. Det handlar om en rejäl dipp för oss. Kunderna gör också kortare resor, säger Cathrin Idén, sälj- och marknadschef på Europcar.

Cathrin Idén, sälj- och marknadschef Europcar.
Cathrin Idén, sälj- och marknadschef Europcar. Foto: Privat

För att klara krisen har flera av uthyrarna, som DN varit i kontakt med, nyttjat det statliga permitteringssystemet fullt ut, uppemot 60–80 procent. Flera kontor har stängt. Likaså har företagen använt sig av bilföretagens återköpsgarantier för att minska ner på sina fordonsflottor. Dominoeffekten i ekonomin är tydlig. Flyget parkerar sig på marken, biluthyrningsföretaget utnyttjar återköpsgarantier och bilföretagen måste köpa tillbaka tidigare sålda bilar.

– Vi har lämnat åter tusentals bilar till Volvo, säger Anders Tärnell.

– Vi har minskat fordonsflottan med en tredjedel och sålt tillbaka bilar till Volkswagen. Permitteringsstödet har varit ett otroligt bra stöd för oss, inte minst för att vi ska kunna vara redo när marknaden behöver oss igen, säger Cathrin Idén.

Hoppet för branschen är att sommaren ska bli bättre. Ett ljus i tunneln är också att långtidsuthyrningar blivit något vanligare.

– Vi tror att efterfrågan i sommar kommer att bli hyggligt stark då det verkar bli det sätt som vi kan och får semestra på. Vi får väldigt många förfrågningar men osäkerheten kring myndigheternas reserekommendationer gör att kunderna väntar med att boka, säger Anders Trollsås.

– På grund av restriktionerna i kollektivtrafiken har vi sett ett ökat intresse från de som behöver långtidshyra en pendlarbil för att ta sig till jobbet, säger Anders Tärnell.

Läs mer:

Hertz i USA begär företagsrekonstruktion

Tips för dig som ska hyra bil i sommar  

Allt fler hyrbilar försvinner ur landet