Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-19 18:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/tysk-bussjatte-vill-utmana-sj-pa-populara-strackor/

Ekonomi

Tysk bussjätte vill utmana SJ på populära sträckor

Snart kan det bli fler tåg på rälsen. Foto: Pontus Lundahl/TT

Nästa år kan en ny konkurrent utmana SJ. Det tyskägda Flixtrain planerar att köra flera populära sträckor i Sverige. 

Rätta artikel

Sedan SJ:s monopol över det svenska tågnätet avskaffades, 2010, har flera aktörer trätt in på järnvägsmarknaden. Nu finns konkurrenter som MTR Express, Transdev och snart Flixtrain. Trots det uppvisade det statliga tågbolaget goda resultat i årets första kvartalsrapport som presenterades i torsdags. 

Resandet ökade med åtta procent i jämförelse med motsvarande period i fjol. Likaså går bolaget med vinst på 130 miljoner kronor, vilket står sig starkt i jämförelse med samma period förra året, då vinsten landade på 60 miljoner kronor. 

Att resa med tåg är en samhällstrend som bara ser ut att öka. Miljö och hållbarhet är två faktorer som påverkar både privatpersoner och affärsresenärer att boka en tågbiljett i stället för en flygbiljett. Tågresor har ökat de senaste åren och för att fortsätta växa behöver operatörerna få resenärer att välja deras tågresor. 

Sedan 2015 delar SJ på det svenska tågnätet med bland annat MTR Express, som även driver tunnelbanan i Stockholm, och Transdev som kör ”Snälltåget”. MTR Express och det statliga tågbolaget är sedan ett år tillbaka i en konflikt.  

Bakgrunden är att MTR Express nekas att sälja tågbiljetter på SJ:s hemsida. Förra året lämnade företaget in ett klagomål till Konkurrensverket där de hävdade att SJ missbrukar sin dominerande ställning.  

– Vi behöver ett konkurrensneutralt biljettsystem för att kunna bedriva bra konkurrens på järnvägarna, säger Mats Johannesson, vd på MTR Express. 

Konkurrens i sig hävdar han är positivt för branschen. Men för att den ska fungera krävs förutsättningar för samtliga aktörer att bedriva verksamhet på samma nivå. Utöver det satsar företaget på att tågen ska vara så punktliga som möjligt. Precis som SJ vill de också utveckla digitaliseringen inom företaget. 

Framöver kan tågbolagen tvingas dela sina sträckor med en ny aktör. Tyskägda Flixbus, som tidigare har köpt Swebus, lämnade i början av året in en ansökan till Trafikverket för att få tillstånd att köra tåg under namnet Flixtrain. Ansökan gäller de populära rutterna Stockholm till Göteborg, Stockholm till Malmö och Malmö till Göteborg.

– Vi tror oss ha goda förutsättningar för att klara oss bra i Sverige, den starkaste fördelen är vår affärsmodell som tidigare har visat sig konkurrenskraftig, säger Peter Ahlgren, vd för Norden, på Flixbus.

Flixbus kommer att sälja sina biljetter enbart på sin egen hemsida eller app.  

– Vår egen försäljningsplattform gör att vi inte hamnar i beroendeställning. MTR har exempelvis varit beroende av en annan part, säger Peter Ahlgren.

Vilka är den stora utmaningen när fler tågoperatörer kör samma sträckor?

 – Ju fler aktörer vi är desto mindre plats på rälsen finns det, det är också viktigt att fler än SJ får attraktiva tider på rälsen, säger han.

Om ansökan blir godkänd väntas tågen rulla under första halvan av 2020. Exakt vilka tågmodeller bolaget satsar på återstår att se. Just nu för Flixbus dialog med framtida samarbetspartners som kommer äga och köra tågen.