Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Dieselbeslutet sänder chockvågor genom Tyskland

Banderoll vid domstolen i Leipzig i torsdags.
Banderoll vid domstolen i Leipzig i torsdags. Other: Sebastian Willnow/AFP

BERLIN. Beskedet från den tyska förvaltningsdomstolen om att man ger grönt ljus åt att införa körförbud för äldre dieselbilar i tyska storstäder sänder chockvågor genom Tyskland. Medan miljövännerna jublar åt det historiska beslutet, fruktar kritikerna kaos. 

Vid lunchtid på tisdagen kom beskedet som hållit såväl bilindustrin som den tyska regeringen och miljontals bilägare sömnlösa om nätterna. Efter utdragna förhandlingar gick högsta förvaltningsdomstolen emot städerna Stuttgart och Düsseldorf som överklagat i lägre instans. Att förvaltningsdomstolen inte ser några hinder för att införa körförbud innebär att det kan tillämpas i fler tyska storstäder.

Utanför domstolsbyggnaden i Leipzig jublade miljöaktivister åt det historiska beslutet. ”Ren luft är inte förhandlingsbart”, stod det på miljöorganisationen Greenpeace plakat. 

Beskedet kommer efter att den tyska miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe (DUH) stämt städerna Stuttgart – den tyska bilindustrins vagga – och Düsseldorf där halterna av hälsofarliga kväveoxider vida överstigit EU:s gränsvärden. Utsläppen från dieselbilar står för den största nedsmutsningen och anses påverka medborgarnas hälsa negativt. 

– Det hör till statens grundskyldigheter att förse oss med rent vatten och ren luft, sade  DUH-chefen Jürgen Resch till DN i förra veckan.  

Hans organisation fick rätt i lägre instanser, men städerna överklagade till högst ort. 

Nu har Jürgen Resch och andra miljöorganisationer som kämpat mot den dåliga luftkvaliteten vunnit striden om dieselns framtid. Tisdagens beslut innebär att det inte finns några juridiska hinder för att införa körförbud för dieselbilar som inte når regleringen Euro 6. Det väntas långtgånga konsekvenser för fler städer än Stuttgart och Düsseldorf som har problem med luftföroreningar. 

Att förvaltningsdomstolen gett grönt ljus åt ett dieselförbud innebär inte att gator redan i morgon kommer att spärras av för trafik med diselbilar. Tvärtom kan det ta tid. Domstolen kommer fram till att eventuellt körförbud ska införas etappvis och under en övergångsperiod. I fallet Stuttgart är det möjligt först från 1 september 2019, enligt tidningen der Spiegel. Det kommer också att krävas undantag för vissa bilburna yrkesgrupper, exempelvis hantverkare.

Beslutet ses som ett bakslag för den tyska regeringen som nästan till varje pris velat förhindra ett körförbud. Regeringen hoppades att de föreslagna åtgärderna, däribland uppdateringar av bilarnas programvara och införandet av gratis kollektivtrafik, skulle räcka för att komma till bukt med den dåliga luften. Så blev det nu inte. Miljoner ägare till dieselbilar befarar nu att deras fordon ska bli värdelösa. Andrahandsvärdet på dieselbilar lär sjunka som en sten om körförbud införs. Andra varnar för transportkaos i städerna. 

Även för de tyska biltillverkarna är beskedet dystert. Aktiekurserna föll på tisdagen. 

Läs också Lasse Swärds kommentar: Så blir effekterna av ett dieselförbud

Fakta:Tyskt dieselförbud

Bakgrunden till den tyska domen är att miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe har dragit delstater och städer inför rätta i ett försök att få dem att införa körförbud för dieselbilar som inte uppfyller kraven. Tidigare domar har gett grönt ljus för körförbud i Düsseldorf och Stuttgart, där både Mercedes-Benz och Porsche har sina huvudkontor. Besluten har överklagats av delstaterna Baden-Württemberg och Nordrhein-Westfalen som nu alltså förlorade i Tysklands högsta förvaltningsdomstol.

För att få ner utsläppen av kväveoxider (NOx) till riktigt låga nivåer används i dag två typer av tekniska lösningar. Den ena är en så kallad NOx-fälla – en katalysator – som fångar upp kväveoxiderna och renar dem.

Den andra lösningen är ett SCR-system som sprutar in ureaämnen i avgaserna (Adblue) vilket omvandlar kväveoxiderna till vatten.

Båda systemen är förhållandevis dyra och har de senaste åren främst installerats på premiummodeller.

(TT)

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.