Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Uber tvärvänder – lägger ned omstridda tjänsten

Foto: Heiko Junge/TT

Taxitjänsten Uber lägger ner den omstridda tjänsten Uberpop, som domstolar gång på gång förklarat är svarttaxi. Nedläggningen sker om en vecka. Men Uber öppnar för att starta en liknande tjänst om lagarna ändras.

Den amerikanska taxiförmedlingstjänsten Uber har sedan hösten 2014 erbjudit tjänsten Uberpop i Sverige. Den bygger på att personer utan taxikörkort arbetar som förare och tjänar pengar på att transportera kunder. Priserna är lägre än både vanlig taxi och Ubers professionella tjänster. Men nu skrotas Uberpop. Sverigechefen Alok Alström bekräftar för DN att den helt läggs ner om en vecka. Sannolikt blir den 18 maj sista dagen.

– Vi behöver ett nytt regelverk där samåkning ryms, säger han.

Bakgrunden är att svenska domstolar vid upprepade tillfällen har dömt Uberpop-förare för olaga taxitrafik, i flera fall även brott mot taxitrafiklagen. I klartext: De har bedömt Uberpop vara svarttaxi.

Tidigare i våras kunde DN rapportera att 27 domar hade slagit fast att det rör sig om taxiverksamhet och inte samåkning. 21 män hade förklarats skyldiga. Sedan dess har domarna fortsatt falla och i dag är antalet dömda i tingsrätten uppe i 30. Även hovrätten har kommit till samma slutsats i en dom som nu har överklagats till Högsta domstolen.

Trots detta har Uber fortsatt att rekrytera förare. ”Tjäna bra pengar”, skriver företaget i marknadsföringen. ”Dessutom har du redan allt du behöver för att börja”. Samtidigt som domarna har fallit har företaget fortsatt hävda att tjänsten är laglig och att det rör sig om samåkning, inte om taxiverksamhet.

 

Vi behöver ett nytt regelverk där samåkning ryms.

 

Under rättegångarna har förare vittnat om att allt såg ut att stå rätt till. ”Uber var ett stort företag, som inte gömde sig och hade ett kontor. Det borde därför vara legalt”, refererar Stockholms tingsrätt en förare i 40-årsåldern.

Förra året tillsatte regeringen en statlig utredning av taxibranschen och tjänster som Uberpop. Den skulle ha slutförts i juli, men har försenats till den 1 december i år. Förseningen är, enligt Uber, den direkta orsaken till att tjänsten läggs ner.

– Det här är domar mot enskilda personer, inte mot Uber. Men vi har följt dem under den tid som har varit och det känns tråkigt att enskilda privatpersoner har hamnat i kläm. Vi har försökt stötta dem bäst vi kan. I beslutet att lägga ner har vi vägt samman många faktorer, men den utlösande faktorn var att hela tidslinjen har förskjutits, säger Sverigechefen Alok Alström.

Foto: Niklas Nyman UberAlok Alström. Foto: Niklas Nyman/Uber

Mer än 20 personer har nu ett brottsregister på grund av att de litade på att tjänsten ni bjöd in dem till var laglig. Vilket ansvar känner du för det?

– Uber har och tar mycket ansvar, säger Alok Alström och återkommer till vad han beskriver som ett oklart regelverk.

– När det handlar om enskilda personer som har hamnat i kläm så känns det jättetråkigt. Uber har försökt stötta dem så gott man kan.

Ni lät tjänsten fortsätta i åtskilliga månader medan fler och fler domar föll mot de som hade anslutit sig för att köra. Var det ansvarstagande att agera så?

– Uber har mycket ansvar och tar mycket ansvar. Det kluriga är att det inte är reglerat ordentligt. Det är något vi välkomnar och behöver med den utredning som finns och i dialog med myndigheter.

Vad var otydligt när 27 domar kom till samma slutsats?

– Situationen vi har haft är att regeringen har tillsatt en utredning just för att man uppfattar att det finns en otydlighet. Det står också i direktivet.

Foto: Nicklas ThegerströmFör DN redovisar företaget för första gången intern data om hur Uberpop har använts. Nära 100 000 personer ska ha åkt med lågpristjänsten de senaste tre månaderna. 5 000 förare har vid något tillfälle kört Uberpop. Av de aktiva förarna kör mer än hälften – 63 procent – mindre än tio timmar i veckan.

En uppgift som sticker ut är att 15 procent av Uberpop-förarna uppges ha taxilegitimation, men ändå kör den tjänst som ger föraren betydligt mindre i lön än övriga.

Varför kör de då Uberpop?

– För att du måste ha en massa andra bullshitlicenser. Du måste ha typ taxitrafiktillstånd, säger Alström.

En körning på 20 minuter genom Stockholm kan kosta så lite som strax över 100 kronor, pengar som ska räcka till bensin, andra bilkostnader, skatt, sociala avgifter och lön. Dessutom behåller Uber en betydande andel.

Frågan om förarna betalar sin skatt har skapat en debatt parallellt med att svarttaxidomarna har fallit. Alok Alström säger att Uber gör det tydligt i avtal vilket ansvar förarna har och hänvisar dem till Skatteverkets information.

– Ja, man kan ju inte betala någon annans skatt, jag kan inte betala min mammas skatt heller. Alla måste betala sin egen skatt, sen kan man göra det olika lätt. Och det första vi gjorde när Skatteverket kom med sin instruktion i november var ju att bygga in den i appen.

Trots tvärvändningen fortsätter Uber argumentera för Uberpop. Två huvudargument anförs: Förarna kör utan tillstånd vilket sänker tröskeln på arbetsmarknaden. Dessutom hävdar Uber att tjänsten används i Stockholms fattigare förorter i högre grad än andra tjänster. 60 procent av Uberpop-resorna i Stockholm uppges börja eller sluta utanför den centrala staden. Det är ungefär dubbelt så hög andel som för Uberblack, den näst dyraste tjänsten. Företaget ger dock ingen jämförelse med den billigare UberX. Alla siffror kommer från Ubers interna data och kan inte verifieras närmare. DN har ställt flera följdfrågor om informationen utan att få svar. Ekobrottsmyndigheten bekräftade i juli 2015 att myndigheten tillsammans med Skatteverket, Transportstyrelsen, Kronofogdemyndigheten och Polismyndigheten undersöker ”att regelverk efterföljs och skatter betalas” när det gäller tjänster av Ubers typ. Sverigechefen säger att han inte känner till några granskningar eller kommande åtgärder från myndigheterna.

Nedläggningen av Uberpop är permanent. Samtidigt säger Alok Alström att en liknande tjänst kan komma att startas om regleringen av taxitillstånd ändras.

– Vi får se när regeringens utredare är klar, då hoppas vi återlansera något som är i linje med regelverket som finns.

Beslutet är förankrat högre upp i Ubers europeiska organisation.

– Vi ser en stor efterfrågan framför allt från områden där taxibilar sällan arbetar. Samtidigt finns en osäkerhet och vi vill inte se pressen på kunderna och förarna öka, så vi stoppar Pop-tjänsten. Men vi kommer fortsätta delta i debatten om regleringen av samåkning och taxi i Sverige även framöver, säger Jo Bertram, chef för Uber i Storbritannien, Irland och de nordiska länderna.

Foto i text: Nicklas Thegerström

Fakta.Detta är Uberpop

  • Uber är en taxiliknande tjänst där resenärer beställer bilar via en app i mobilen, som även hanterar betalningen.
  • Tjänsten finns i en rad olika klasser med olika krav på chaufförerna och bilarna, från den dyraste lyxtjänsten Uberlux till budgetvarianten UberX. Dessa förare måste ha speciell yrkeslegitimation.
  • Med Uberpop kan privatpersoner bli förare. Priserna är lägre och chaufförer tillåts köra äldre bilar. Men framför allt så saknar förarna taxikörkort, vilket enligt åtskilliga domar och enligt Transportstyrelsens bedömning gör tjänsten till svarttaxi.
  • Uber startades i San Francisco 2009. Det klassas som världens högst värderade startup-bolag och värderas till flera hundra miljarder kronor. Verksamheten finns i över 400 städer runt om i världen.

Fakta.Razzia mot huvudkontoret

Uberpop har testats i flera europeiska länder men har stött på juridiska hinder på många håll.

  • I Nederländerna stängde Uber tjänsten i redan i höstas. Det skedde en kort tid efter en myndighetsrazzia mot huvudkontoret i Amsterdam, vilket var det andra tillslaget under året. Även där har förare gripits. I Bryssel slog en domstol i höstas fast att Uberpop är olaglig och hotade med böter om den inte stängdes. I Paris har taxiförare genomfört vilda gatuprotester mot Uber. Två av företagets chefer greps i fjol och förhördes om Ubers misstänkt olagliga taxiverksamhet.
  • I Tyskland har Uber lämnat flera städer efter domstolsbeslut om att Uberpop-förare inte slipper kravet på taxilicens.
  • Helsingforspolisen tog i november mer än tio svarttaxibilar i en razzia, varav många enligt Yle körde med Uber. I april dömdes en förare till böter. Han ska också ersätta finska staten för motsvarande över 100 000 kronor som han ska ha tjänat på verksamheten.

Källa: Guardian, Yle, Wall Street Journal

Tidigare nyhetsartiklar. Uber

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.