Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-22 20:09

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/uberchaufforerna-slar-tillbaka-mot-kritiken/

Ekonomi

Uberchaufförerna slår tillbaka mot kritiken

Cathrine Lind kör för ett åkeri under Ubers flagg.
Cathrine Lind kör för ett åkeri under Ubers flagg. Foto: Lisa Mattisson

Ubers förare vill inte kännas vid Taxiförbundets kritik om skattefusk. Ingen skulle kunna gå under Skatteverkets radar med sådant fiffel, menar två förare som DN varit i kontakt med. 

Rätta artikel

Taxiförbundet gick tidigare ut med en kritisk rapport om taxiföretaget Uber, efter en granskning beställd av säkerhetsföretaget Gothia Protection Group. 

I rapporten konstaterar de att förarna ofta slår in en avsevärt mycket lägre summa i taxametern än resans faktiska pris, som betalas via appen. 

Varje taxameter är kopplad till en redovisningscentral där Skatteverket kan hämta uppgifter, och taxiförbundet menar att syftet med att slå in en lägre summa inte kan vara något annat än skattefusk. 

I en skriftlig kommentar meddelade Uber att de tar anklagelserna på allvar och ”ska undersöka frågan”. Än så länge har de inte kommit med några nya besked, men under tiden har DN varit i kontakt med flera av deras förare som menar att kritiken saknar grund. 

– Jag betvivlar starkt att någon av oss fuskar med taxametern medvetet. Visst finns det stolpskott men det gör det hos alla andra taxibolag också, och skulle Uber få koll på dem så ryker de direkt, säger Cathrine Lind som kört för ett åkeri under Ubers flagg i mer än ett år. 

Hon ser och hör ofta om andra Uberförare som hanterar taxametern på det felaktiga sättet som Taxiförbundet beskriver, men menar att det finns andra förklaringar än skattefusk. 

– Självklart kan man skita i att göra bokföringen precis som i alla branscher, men det är idiotiskt för görs en kontroll så åker du ju dit. Vi får skattesammanställningar från Uber baserat på uppgifter från appen som Skatteverket kan stämma av mot körpassrapporterna från taxametern när de vill.

– Att folk hanterar taxametern så här tror jag snarare beror på en stor okunskap i branschen. Förare får för dålig utbildning från sina åkerier om hur den ska användas på rätt sätt, säger Cathrine Lind. 

Björn Berg driver ett eget åkeri med anställda chaufförer som kör under Ubers flagg. Även han menar att den kritiserade hanteringen av taxametern är ett orimligt sätt att smita från sin skatteplikt.

Han själv slår alltid in en krona i den fysiska taxametern innan resan, för att sedan kunna justera upp slutpriset till det som appen visar efter resan. På så sätt behöver han inte riskera att ett fastpris som är inslaget i taxametern på förhand blir för högt om kunden vill avbryta resan tidigare, menar han.

– Vissa löser det med att stämma av i appen i slutet av dagen och slår in en enda lång resa på ett par tusen kronor per arbetsdag.

Men då hanterar man väl ändå inte taxametern enligt Transportstyrelsens föreskrifter?

– Nej visst, egentligen ska du stämma av löpande efter varje resa. Men oavsett hur du gör det är påståendet om skatteflykt tagen ur luften. Alla våra transaktioner är spårbara för Skatteverket och alla förare har godkänt att Uber lämnar ut våra transaktionsuppgifter till Skatteverket, säger Björn Berg. 

Taxiförbundets vd, Claudio Skubla, står fortfarande fast vid att åtta av tio Uberförare fuskar med skatten. Att taxameterhanteringen skulle bero på okunskap ser han som otroligt. 

– För att bli förare måste du ha gått en utbildning och ha gjort ett prov hos Trafikverket, så det är självklart att de har koll på taxametern. De vet mycket väl vad de håller på med, säger han.

Läs även: Uber kan börsnoteras snart