Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Postnord nära en lösning med Wish angående avgift

Foto: Marcus Ericsson/TT

Postnord slopar avgiften på de så kallade Kinapaketen som skickas från Wish uppger Breakit. En överenskommelse ska ha nåtts mellan e-handelsföretaget och Postnord. Postnords kommunikationsdirektör bekräftar att man är överens.

Postnord är på väg att ta bort avgiften på 75 kronor för paket som skickas från Kina av Wish, något Breakit var först med att rapportera om.

I stället ska svensk moms läggas på priset direkt vid köp.

Postnord bekräftar att man är överens med Wish. Till DN säger kommunikationsdirektören Thomas Backteman att han hoppas nå en lösning så snart som möjligt men kan inte säga något exakt.

– Nu är vi naturligtvis närmare än vad vi någonsin har varit och kan vi lösa detaljernas så kommer vi nog inom närtid kunna kommunicera det här. Men exakt när är omöjligt att svara på, säger Thomas Backteman.

Ett möte med Tullverket ska hållas i dag men vad det kommer att handla om vill inte Thomas Backteman kommentera.

Avgiften försvinner dock inte helt och hållet, Thomas Backteman förklarar att det existerande systemet kommer att finnas kvar. Däremot ska en ny digital lösning införas som gör den administrativa hantering enklare.

– De e-handelsplattformar som ansluter sig till vår digitala lösning kommer ha en lägre avgift. Regelverket som reglerar att vi får ta ut en avgift säger att vi får ta kostnadsteckning för den administrativa hantering vi har av försändelserna, säger Thomas Backteman.

Postnord har även varit i kontakt med andra e-handelsföretag berättar Thomas Backteman, däribland svenska Fyndiq.

– Vi har nog varit i kontakt med flera av de stora e-handelsplattformarna och utan att gå in på på några detaljer så är det nog de flesta namn som du känner till. 

Det var den första mars som Postnord beslutade om att införa en avgift på paket som skickas från länder utanför EU till Sverige. Detta för att säkerställa att moms hämtas in på rätt sätt.

Under den mest intensiva perioden anlände omkring 120.000 till 150.000 paket till Arlanda från sajter som Wish och Ali Express. Antalet paket från Kina reducerades dock till ungefär 15.000 efter att avgiften infördes. Den stora mängden paket ledde till att Postnord tvingades börja skicka tillbaka 400.000 paket i slutet av april.

Men Thomas Backteman känner sig inte orolig för att ett nytt paketkaos ska inträffa. Den digitala lösningen ska i förväg kunna ge information om vilka paket som kommer, vem som är mottagaren och vilket värde paketet har. 

– I grunden har vi ingenting emot att det kommer mycket paket utan tvärtom eftersom det är vårt levebröd. Det är naturligtvis så att får man väldigt stora oplanerade volymer så har man en utmaning. Men en av fördelarna med den digitala lösningen är att vi får digital information om paketen som gör att vi kan förbereda oss.

– Alla är vinnare på det här, kunderna är vinnare för att de får en billigare och enklare lösning, e-handelsplattformen är vinnare på det och vi, samt myndigheterna, säger Thomas Backteman.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.