Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-22 17:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/uppgifter-bonnier-koper-mediekoncernen-mittmedia/

Ekonomi

Bonnier News och Amedia köper mediekoncernen Mittmedia

Nu står det klart att Bonnier News och Amedia köper mediekoncernen Mittmedia efter månader av spekulationer. 

– Det känns som en väldigt bra affär och vi är glada över att vi fått den i mål, säger Bonnier News vd Anders Eriksson. 

Rätta artikel

Striden om att få köpa koncernen har stått mellan Bonnier (där DN ingår) och det norska börsnoterade bolaget Polaris Media. Under fredagseftermiddagen bekräftades att Bonnier News (80 procent) tillsammans med norska lokaltidningskoncernen Amedia (20 procent) blir ny ägare av Mittmedia. 

– Planen och förhoppningen är att vi ska kunna bygga vidare på de här 28 lokala titlarna och varumärkena och deras lokala och unika innehåll. Fortsätta bygga med en digital transformation, men också upprätthålla den tryckta tidningen och förlänga livslängden i den, säger Anders Eriksson.   

Mittmedia har på senare tid genomgått flera omorganisationer och befinner sig fortfarande i ett pressat läge. För att vända på det lär saker och ting behöva förändras igen, menar Eriksson. 

– Initialt kommer vi behöva vända på den ekonomiska situationen och hitta en del synergier och besparingar som jag tror vi kan möjliggöra inom Bonnier News utan att det ska påverka kunderna, läsarna och verksamheten så mycket. 

Påverkar det medarbetarna? 

– Det är klart att det kommer det till viss del göra. Det är ofrånkomligt att det blir en viss påverkan. Omfattningen har jag inte klart för mig, säger Anders Eriksson. 

Anledningen till att Amedia är med i affären är enligt honom att de nyligen genomgått en liknande omställning som den Mittmedia behöver på ett lyckat sätt. 

– De var i en liknande situation för fyra år sedan, bytte ägare i samband med det och gjort en fantastiskt bra utveckling och har även lyckats skapa stor digital betalningsvilja bland läsarna, säger Anders Eriksson. 

Från Mittmedias håll har man under en tid jobbat med att söka ny finansiering och när det nu är löst är vd:n Per Bowallius hoppfull. 

– Jag tycker att Bonnier är en riktigt bra tagare av Mittmedia. Det finns bra tankar om framtiden för den här konstellationen och hur man tänker runt branschen, säger han. 

Vad innebär detta för Mittmedia? 

– Det innebär att vi kommer in i en konstellation där vi får chansen att fortsätta utveckla den kraftfulla digitala utveckling vi har haft såhär långt. Det är nödvändigt. Vi får också in en möjlighet att utveckla struktursynergier när man lägger ihop Mittmedia och Bonnier News. Det innebär att man skapar en finansiell uthållighet för verksamheten, säger Per Bowallius. 

Bland anställda inom Mittmedia är beskedet om affären i huvudsak glädjande eftersom koncernen länge varit i behov av finansiering, enligt fackklubben. Men det finns också en oro för vad som väntar.  

– Det finns så klart en osäkerhet för vad Bonnier vill göra med Mittmedia. Vi kan inte veta säkert att antalet journalister förblir detsamma. Det är ingenting vi fått flaggat för oss men det kan ju bli besparingar och neddragningar, säger Johanna Hejdenberg. 

Enligt Medievärlden sänkte Bonnier under gårdagens förhandlingar det tidigare höga budet på Mittmedia efter att ekonomin försämrats. Värdet uppskattas vara mellan 50-100 miljoner kronor. 

Lennart Weibull, medieforskare vid Göteborgs universitet, ser risker med köpet. 

– En kraftigt ökad koncentration på marknaden blir en naturlig följd av detta. Vad som också påverkar den samlade koncentrationen är hur det går på tv-sidan mellan Bonnier och Telia, säger Lennart Weibull, medieforskare vid Göteborgs universitet.

Han syftar på Telias ifrågasatta köp av Bonnier Broadcasting, där TV4 ingår. 

Medan Bonniers plan har varit att köpa hela Mittmedia ville Polaris Media ha ett upplägg med ett ägande på 70 procent. Resterande del skulle ägas av NWT (15 procent), VK (10 procent) medan stiftelserna skulle få behålla fem procent. 

I och med Bonniers köp väntar en prövning hos Konkurrensverket. 

– På sikt kan det leda till att det blir en ökad samordning så mångfalden i medielandskapet minskar. Den risken är uppenbar, säger Lennart Weibull. 

Elisabeth Stúr är forskare i nyhetsjournalistik vid Mittuniversitetet. Hon tror att en eventuell affär kommer bli märkbar för Mittmediatidningarnas läsare. 

– Först tuggar det nog på som vanligt tills de satt sig ner och funderat över vad de ska göra. Men de kommer ha en plan för förändring, säger hon. 

Långt ifrån alla av koncernens tidningar har gått särskilt bra och flera omorganisationer har gjorts den senare tiden. En tänkbar väg när den nya ägaren tillträder är färre titlar med större bevakningsområden, tror Stúr.

– Jag kan tänka mig att man behåller och spetsar till det som går bra. Till en början genom sammanslagningar av titlar.

– Är det någonting som har hänt de senaste tio åren är det att man centraliserat och tappad det riktigt lokala i journalistiken, säger Elisabeth Stúr. 

Mittmedia grundades ur Gefle Dagblad och innefattar i dag 28 dagstidningar, sajter och digitala plattformar. I koncernen ingår lokalpress som Arbetarbladet, Norrtelje Tidning och Vestmanlands Läns Tidning.