Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-22 15:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/utredning-om-hur-flygplatserna-ska-raddas-kraftigt-forsenad/

Ekonomi

Utredning om hur flygplatserna ska räddas kraftigt försenad

Flygledartornet vid flygplatsen i Jönköping.
Flygledartornet vid flygplatsen i Jönköping. Foto: Johan Nilsson/TT

För två år sedan skulle näringsdepartementet se över de små flygplatsernas krisläge. Arbetet skulle vara klart samma år, men pågår fortfarande.

– Vi märker på frågor de ställer att de fattar galoppen och ser problemet, men det händer ingenting, säger Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser.

Svenska kommun- och privatägda flygplatser gör kraftiga underskott varje år och, som DN rapporterat, riskerar flera av dem snart att gå under om inga åtgärder vidtas. Det hotar inte bara tillgängligheten i landet, utan även Sveriges beredskap vid exempelvis stora skogsbränder. 

Våren 2018 beslutade näringsdepartementet att se över läget kring de icke-statliga flygplatserna och statens roll som stödgivare till dem. Tanken var att förslag på åtgärder och förändring skulle ligga på bordet redan innan utgången av 2018. 

Arbetet har sedan dess skjutits upp flera gånger. Först till den 31 mars 2019, enligt personer som deltagit i översynen. Sedan ytterligare en gång och i dag har det inget slutdatum.

Peter Larsson, vd för intresseorganisationen Svenska regionala flygplatser menar att om ingenting görs åt situationen så är flera av de mindre flygplatserna illa ute. Särskilt om passagerarsiffrorna, som på många flygplatser backade under 2019, fortsätter i samma riktning. 

– Det gäller att regeringen tar upp den här översynen nu och kommer i mål med den. Vi märker på frågor de ställer att de fattar galoppen och ser problemet, men det händer ingenting, säger han.

Arbetet med översynen, som fortfarande pågår, kallas för flygplatsöversynen. Uppfattningen hos såväl inblandade myndigheter som Peter Larsson har varit att det skulle resultera i någon form av åtgärdspaket.  

De tre inblandade myndigheterna – Trafikverket, Transportstyrelsen och Trafikanalys – fick som ett första steg i uppdrag att ta fram underlag till ”en bredare kartläggning och nulägesbeskrivning”. 

Det gjordes i tid, och därefter skulle arbetet gå in i fas två med ”framtagande av förslag till åtgärder”. 

Av ett utkast till en delredovisning från näringsdepartementet, som DN tagit del av, framgår att alla tre myndigheter hade lämnat sina underlag redan i september 2018. 

Därefter skulle arbetet gå in i fas två med ”framtagande av förslag till åtgärder”, men ingen av myndigheternas utredare som var involverade i fas ett fick några vidare instruktioner. På infrastrukturdepartementet hänvisar man nu till att arbetet med översynen är ständigt pågående, och att det inte finns något slutdatum.

Läs mer: Flygplatserna som är i akut ekonomisk kris