Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Vägavgift väntas på Autobahn

Foto: Michael Sohn/TT

Utländska bilister kan i framtiden få betala vägavgifter om de vill köra på Autobahn – de tyska motorvägarna. Trafikministeriet förbereder en sådan avgift, även om den ännu inte är beslutad i koalitionsförhandlingarna.

För bayerska CSU, systerparti till Merkels CDU, är vägavgifter för utländska bilister en hjärtefråga. Tyska bilister i Bayern kan inte åka någonstans utan att stöta på vägavgifter i grannländerna om det så är Tjeckien, Österrike eller Schweiz.

– Utan vägavgifter sätter vi oss inte i en regering, förkunnade CSU-ledaren Horst Seehofer före valet, i Bayern fick hans parti egen majoritet vid delstatsvalet.

Avgifterna skulle användas till investeringar i det slitna tyska vägnätet. Avgifter för lastbilar finns redan. Var fjortonde privatbilist på Autobahn är en utlänning.

Lika kategorisk var CDU-ledaren Angelas Merkel i den tv-sända valduellen mot utmanaren Peer Steinbrück (S):

– Med mig blir det inga vägavgifter, sade Merkel.

Då trodde Merkel att EU inte skulle tillåta avgifter enbart för utländska bilister och hon ville inte belasta inhemska bilister ytterligare.

EU-kommissionen har dock gett ett preliminärt klartecken för ett system där alla betalar vägavgifter för att köra på Autobahn, men att de tyska bilisterna får en sänkt bilskatt i motsvarande grad.

Trafikministeriet, som styrs av CSU-ministern Peter Ramsauer, förbereder en avgift enligt österrikisk modell där man fäster en så kallad vinjett på vindrutan – den skulle kosta tio euro för tio dagar, 30 euro för två månader och 100 euro för ett år.

I de pågående regeringsförhandlingarna mellan CDU, CSU och Socialdemokraternas är de sistnämnda emot medan CDU vacklar.

Angela Merkel kan räkna med en svekdebatt om avgifterna införs, även om hennes talesman har försökt förklara att Merkels klara avståndstagande skedde i tron att avgifterna skulle belasta tyska bilister.

Hennes partikamrat Armin Laschet, partiordförande i den största delstaten Nordrhein-Westfalen, är klart emot eftersom avgifter i Tyskland skulle kunna leda till avgifter i delstatens grannländer Holland och Belgien.

Avgifterna blir därmed en het fråga i de fortsatta förhandlingarna.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.