Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Vanligt att män rekryterar män

Antalet kvinnliga chefer i svenska företag har blivit färre. Och chefrekryteringsföretagen, de som plockar fram kandidaterna till chefsjobben, ser flera hinder för kvinnor i karriären.

På DN Debatt i går presenterade Studieförbundet näringsliv och samhälle (SNS) statistik som visade att andelen kvinnliga chefer sjunkit från 32 till 25 procent på två år. I undersökningen ingick alla svenska aktiebolag med mer än en anställd. En rundringning DN gjort till fem chefrekryteringsföretag ger en något motsatt bild.

- Jag är faktiskt lite förvånad över de siffrorna. Vi har i och för sig ingen egen statistik, men min känsla är att det både efterfrågas och rekryteras fler kvinnliga chefer i dag, säger Anders Carlsson, rekryteringskonsult på Compass.

Även på de andra företagen ger de konsulter DN talat med uttryck för förvåning över SNS studie. Fast det bara är ett av dem som kan presentera siffror på hur många kvinnliga kandidater de plockar fram till uppdragsgivarna och hur många av dessa som till slut rekryteras (se artikel här intill). Övriga går, som Anders Carlsson, på känsla. Alla ser de trots allt att det fortfarande råder brist på kvinnliga chefer.

- Det finns uppdragsgivare som inte tycker att det är någon idé att ta in yngre kvinnor för de kommer förmodligen att föda barn. Men det är ingenting de säger högt, säger Kristina Ohlson på Mercuri urval.

Ett annat problem är att det är män som anställer män. De som sitter på beslutande positioner i dag är män och därigenom gynnas andra män i rekryteringsprocessen.

- Det är ju mycket enklare att anställa någon som man själv kan förstå. Vilken militärtjänst, vilka skolor, vilka klubbar och så vidare. Då är det lättare att nå konsensus med sju män som sitter runt ett bord och har exakt samma bakgrund än om någon kommer in, vars syn på tillvaron kan verka lite annorlunda, förklarar Magnus Carlsson på Amrop.

De flesta rekryteringsfirmorna uppger att de aktivt arbetar för att presentera minst en kvinnlig kandidat vid varje rekrytering. Men alla säger också att det är kompetens, inte kön som ska styra urvalet.

Monica Renstig har varit med och tagit fram SNS undersökning. Hon ser strukturella problem och en ovilja hos många män att ta in kvinnor på ledande positioner. Hon talar till och med om rädsla.

- Många, främst i en äldre generation, har tidigare bara hanterat fruar och sekreterare. De är rädda för kvinnor i andra roller, säger hon.

Hon menar att det finns en brist på uppriktig vilja i många företag. Och att männen har svårt att släppa ifrån sig makten. Hon anser också att de kvinnor som redan finns på företagen systematiskt missgynnas i sina karriärer.

- Det är de yngre männen som får de spännande och meriterande uppdragen, dels tilldelas de dem i högre grad från äldre, manliga chefer, dels är de bättre på att framhäva sig själva.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.