Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-26 15:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/var-tredje-sald-bil-laddbar-rekordhog-andel/

Ekonomi

Var tredje såld bil är laddbar – rekordhög andel

Mitsubishi Outlander laddhybrid.
Mitsubishi Outlander laddhybrid. Foto: Lasse Swärd

Nästan var tredje ny bil som såldes i januari var laddbar.

Det är den högsta andelen någonsin för en enskild månad – och med ett bredare utbud, fler prisklasser och kortare leveranstider spår branschorganisationen Bil Sweden att 2020 blir den laddbara bilens år.

TT Text

– Nu når vi en brytpunkt där produktutbudet ökar och inte bara i de exklusivaste modellerna utan varumärken och modeller i alla prisklasser, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Av antalet nybilsregistreringar i januari uppgick laddbara bilar till 30,7 procent. Men att laddbara bilar nådde en rekordhög andel hänger inte bara ihop med ett stort intresse – utan även med att nybilsregistreringarna totalt sett minskade med 18 procent, jämfört med januari 2019.

En väntad nedgång då fordonsskatten höjdes vid årsskiftet vilket gjorde att många handlade i december.

– Det innebär inte att den totala marknaden har förändrats utan snarare att den har flyttats. Vi sålde färre bilar i januari men fler laddbara bilar och det är därför andelen blir så hög, säger Mattias Bergman.

I rena siffror såldes i januari 3.928 stycken laddhybrider, nästan en fördubbling jämfört med januari 2019. För elbilar var siffran 1.225 stycken, jämfört med 1.084 under motsvarande period 2019.

Under kommande två år kommer ungefär 200 nya laddbara produkter, sett till både hybrider och elbilar. Samtidigt är målsättningen att leveranstiderna ska halveras från dagens 6–12 månader, menar Bergman.

Enligt Bil Sweden är prognosen för laddbara bilar ljus – branschorganisationens bedömning är att den totala andelen sålda hybrid- och elbilar kommer att ligga runt 30 procent i år. 2021 är prognosen 40 procent och 2030 beräknas 80 procent av alla nya bilar som säljs vara laddbara.

– Men det förutsätter en fortsatt satsning på styrmedel och laddinfrastruktur, säger Mattias Bergman.

Det är framförallt de två orosmolnen han ser på himlen för de laddbara bilarna: att det finns tillräckligt med laddpunkter och att man från politiskt håll fortsätter att stödja utvecklingen med olika former av styrmedel för köp och nyttjande.

Mattias Bergman vill bland annat se att skattesystemet bonus-malus blir kvar.

– Det är ett system som vissa partier ifrågasätter. Men bedömningen jag gör är att om man tar bort det nu kommer försäljningen att falla, säger han.

Läs mer: Så lång är den verkliga räckvidden med laddhybrider 

Läs mer: Listan på alla laddhybrider och elbilar

Ämnen i artikeln

Elbil
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt