Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-26 03:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/varldens-snabbaste-tag-pa-rals-testkors/

Ekonomi

Världens snabbaste tåg på räls testkörs

Foto: Junji Kurokawa/AP

Med en topphastighet på 400 kilometer i timmen, ungefär hälften av ett passagerarflygplans, blir japanska Alfa-X världens snabbaste tåg på räls. På fredagen började det testköras av tågföretaget JR East.

Rätta artikel

Alfa-X är tänkt att trafikera sträckan Tokyo–Sapporo som en central del av en satsning på snabbare transporter till Japans nordliga ö Hokkaido.

Marschhastigheten blir något lägre än maximala 400 kilometer i timmen. Men även med 360 kommer det att bli snabbare än tåget mellan Peking och Shanghai i Kina, som i dag är världens snabbaste tåg på räls.

Den drygt 100 mil långa sträckan mellan den japanska huvudstaden och Sapporo tar i dag 7,5 timmar. Med det nya tåget kan den tiden i det närmaste halveras.

Det dröjer dock ända till år 2030 innan tåget sätts i reguljär trafik. Närmast ska det testas med nattliga körningar mellan städerna Aomori och Sendai i tre år, skriver Bloomberg.

Alfa-X har getts en extremt spetsig nos, detta för att klara de tryckvågor som uppstår när tåget kör genom tunnlar.

Tåget har två bromssystem utöver de vanliga bromsarna, en luftbroms på taket och en magnetbroms på undersidan, och ett system för att kunna stabiliseras vid jordbävningar.

Shinkansen, Japans nät av snabbtåg, har blivit en symbol för japansk effektivitet och modernitet. Tågen är sällan försenade, trots att de avgår med några minuters mellanrum från Tokyo till flera av landets övriga storstäder.

Det allra snabbaste tåget i världen är det som går till den kinesiska storstaden Shanghais flygplats – det klarar 431 kilometer i timmen – men det går inte på räls utan är ett så kallat maglevtåg. Maglev betyder magnetisk levitation och är en teknik där tåget ”svävar” en bit ovanför banan.

Redan innan Alfa-X sätts i reguljär trafik kan det bli detroniserat som Japans snabbaste tåg. En maglevlinje som nu byggs mellan mellan Tokyo och Nagoya, mestadels i djupa tunnlar, och som beräknas bli klar 2027 ska trafikeras av tåg som kan göra hela 505 kilometer i timmen. Det kommer att korta restiden mellan de båda metropolerna från 110 till 40 minuter.