Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-24 04:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ving-alla-strandsatta-kunder-ska-flygas-hem-i-dag/

Ekonomi

Ving: Majoriteten av de strandsatta kunderna flygs hem i dag

Foto: Johan Nilsson/TT

Resebolaget Vings flyg är igång som vanligt igen och enligt kommunikationschef Fredrik Henriksson är det nu fullt fokus på att få hem alla resenärer under tisdagen. Han kan dock inte med full säkerhet säga att det blir så.

– Majoriteten kommer hem i dag, säger han.

Beskedet om att det brittiska bolaget Thomas Cook, som äger den skandinaviska researrangören Ving, hade gått i konkurs ledde till kaos för hundratusentals resenärer runt om i världen under måndagen.

I Sverige drabbades över 3.000 resenärer av inställda flyg och runt 1.700 som var på väg hem blev strandsatta och kunde inte komma hem. Totalt befinner sig omkring 17.000 av svenska Vings kunder ute på destinationerna.

Sent på måndagen meddelade bolaget att ”Vinggruppens verksamhet åter är igång”.

Enligt Fredrik Henriksson är flygtrafiken i full gång igen och går som vanligt. En del av de 1.700 strandsatta – många i antingen Grekland, Cypern eller Turkiet – kunde man ordna hemresa för redan på måndagen, och planen är att resterande kunder ska flygas hem i dag, enligt Fredrik Henriksson. 

Han kan dock inte garantera att samtliga resenärer kommer hem under tisdagen, trots extrabemanning på kontoret. Detta trots att man gick ut med beskedet under tisdagsmorgonen. 

– Det är fullt fokus på detta för att försöka få hem folk så fort som möjligt, och strävan är att få ut information så fort och bra som möjligt, säger han.

De kunder som inte kom iväg till sina destinationer kommer att erbjudas pengarna tillbaka eller en annan resa med avgång på tisdagen. Många av de drabbade resenärerna var mycket kritiska till den bristande informationen från Ving om inställda flyg, vilket DN kunde rapportera om igår. 

Fredrik Henriksson är medveten om att sms:en kom ut sent och beklagar den dåliga kommunikationen.

– Naturligtvis ville vi ha ut informationen tidigare men det var en extrem situation att ett sådant stort företag gick omkull och det ledde till ett tillfälligt stopp i trafiken. Vi försöker alltid att komma ut så tidigt som möjligt med sms till våra kunder, säger han till  P1 Morgon. 

Thomas Cook bildades i Storbritannien 1841 och arrangerade då tågresor. Efter andra världskriget började man med paketresor till Europa. Företaget har 22.000 anställda världen över, 9.000 i Storbritannien, och 3.000 hotell världen över är knutna till företaget.

Vad som kommer hända med Thomas Cook och svenska Ving är i nuläget oklart. 

Läs mer: Oklart läge för hundratals Thomas Cook-anställda svenskar