Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-09 15:09

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/vinnare-och-forlorare-sa-paverkas-foretagen-av-nya-coronaviruset/

Ekonomi

Vinnare och förlorare – så påverkas företagen av nya coronaviruset

Bild 1 av 2 Frida Boklund, regionchef för Företagarna i Småland, Östergötland och Gotland.
Foto: Företagarna
Bild 2 av 2 Mats Kinnwall, chefsekonom Teknikföretagen.
Foto: Eva Lindblad

Den 30 januari klassar Världshälsorganisationen, WHO, nya coronaviruset som ett internationellt hot mot människor. Världens börser skakar när ovissheten stiger om hur viruset slår mot ekonomin, men nu kan alltfler göra bedömningar om framtiden efter att virusvågen slagit mot Sverige och Europa.

Verkstadsindustrin

Teknikföretagen, som organiserar de stora exportinriktade verkstadsbolagen, reviderade på fredagen den globala konjunkturprognos som har gällt sedan november: 

– Det beror på all den osäkerhet som det nya coronaviruset skapar, vi tror på en bnp-tillväxt på 1,5 procent i stället för 2 procent. Bilden är densamma för Sverige, säger chefsekonom Mats Kinnwall.

Han säger att osäkerheten ”lägger en våt filt över investeringarna” och att problemen på kort sikt kan växa om ”leveranskedjorna kortsluts”.

– Vi ser ju att produktionen drar igång igen i Kina, men det är Europa som är den viktigaste spelplanen så ett kraftfullt utbrott här blir ett mycket ett större hot.

Ni förhandlar ju ett nytt löneavtal just nu – är coronaviruset bra för ett ert lag?

– Konjunkturerna är inte det viktiga, utan konkurrenssituationen, och denna osäkerhet betonar väl ytterligare behovet av återhållsamhet, säger Mats Kinnwall.

Foto: Karin Olander/TT

Av Teknikföretagens drygt 4.000 medlemmar svarar de stora bolagen för flest anställda, men antalsmässigt dominerar företag med 15-50 anställda.

– Jag har ännu inte hört att något storföretag talar om krisläge, där har man större resurser att lägga om leveransvägar och sådant. De mindre företagen har mindre marginaler och är därför mer sårbara, säger Mats Kinnwall.

Den bilden bekräftas av Frida Boklund, regionchef för Företagarna i Östergötland, Småland och Gotland. Medlemmarna här är 5.000 små- och medelstora företag:

– Oron har accelererat den här veckan. Det började med säsongsberoende företag som till exempel undrar om deras order på utemöbler ska komma i tid eller först i oktober. Men nu hör jag oron från elbranschen, som vill ha komponenter, men också från marknadsföringskonsulter som plötsligt inte får några order.

Hon berättar om stengrossisten som just nu har ett bra lager, men oroar sig för kommande veckor och om industriföretaget som brukar fixa en stor del av nästa års order på en tysk mässa, men som nu avstår från att resa och oroar sig för 2021.

– Ja, det börjar bli allvarligt, man hör om indragna fruktkorgar och blommor och om att både arbetsgivare och anställda är rädda för att smitta. Min roll blir att försöka hålla mig uppdaterad om smittoläget och hjälpa till att hitta lösningar. Det är tydligt att företagen försöker hjälpa varandra, ännu har jag inte hört om något produktionsstopp, säger Frida Boklund.

Klädbranschen

Flera kinesiska företag och industrier håller stängt för att undvika smittning av det nya coronaviruset. Det i sin tur drabbar svenska klädjättar och deras kollektioner. 

Lindex tillverkar var femte plagg i Kina. Totalt produceras 20 procent av deras produktion i landet. I dagsläget har klädjätten förseningar på mellan en till tre veckor, uppger pressavdelningen. Däremot är produktionen åter igen igång. 

Svenska Kappahl har 40 procent av hela sin produktion i Kina.

– Det påverkar både transporten, produktionen och de anställda. Just nu har vi två veckors försening av sommarleveransen, säger Charlotte Högberg, kommunikationschef på klädkedjan.

Foto: MAJA SUSLIN / TT

Bolaget undersöker vilka lösningar som finns nära till hands. Till exempel om de behöver förflytta delar av produktionen och transporterna. I dagsläget har delar av produktionen öppnat igen. 

– Vi följer utvecklingen i landet noggrant och håller oss uppdaterade, säger Charlotte Högberg. 

Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk handel.

– Även några veckors försening får en väldigt stor påverkan. Vår bransch är ju väldigt säsongsberoende och kläderna ska passa för årstiden. 

Han fortsätter:

– Framför allt är det höstkollektionerna som är i leveransfas. Nu har produktionen i Kina börjat rulla igen, men bekymret är hur det kommer att gå för länderna i Sydostasien. Även där tillverkas mycket. Det här blir dyrare för företagen, men exakt hur mycket kan jag inte uppskatta, säger han. 

Matleveranser

Mathem, en av Sveriges största leverantörer av matkassar till hushåll, har märkt av en ”påverkan på försäljningen” när allt fler väljer att beställa hem maten i stället för att gå i livsmedelsbutiken själva. Men Mathem vill inte säga hur stor denna påverkan är.

– Vi vill inte i det här läget säga hur mycket, säger Lotta Olofsson, kommunikationsdirektör på Mathem.

– Men det är klart att vi märker av ett ökat tryck, tillägger hon.

Foodora, som gör hemleveranser av mat från restauranger, har dock inte märkt av ökad försäljning på grund av nya coronaviruset, uppger marknadschefen Mika Messa.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Transportsektorn

Flygbranschen var pressad redan innan coronautbrottet. Nu har flera bolag stoppat flygningar till högriskområden, och efterfrågan på framtida resor sjunker. Även till andra destinationer än de värst drabbade.  

På fredagen kom SAS trafiksiffror för februari, som jämfört med samma månad förra året inte skiljer sig särskilt mycket. Det stora orosmolnet ligger fortfarande framför dem. 

– Det är just osäkerheten kring hur resandet utvecklas som gör att vi behövt vidta åtgärder. Generellt sett så ser vi att efterfrågan förändrats mest i Europa, säger presschef Freja Annamatz.

Bolaget berättade i onsdags att de drar ner på kapaciteten i Europa och Skandinavien. Hittills har ungefär 2.000 flighter ställts in som ett första steg, och man har också öppnat för åtgärder som ska minska personalkostnaderna. Aktien är den senaste månaden ner med 14 procent.

Ännu värre är det för hårt pressade Norwegian, vars aktie rasat med nära 40 procent sedan början av februari.

Inrikestrafiken i Sverige är hittills relativt förskonad, enligt flygbolaget BRA.

– Det är inte förrän den senaste veckan som vi har sett en liten minskning av efterfrågan, och då handlar det om ett par procent. Men det är samtidigt svårt att avgöra om det är coronapåverkan eller om det är den allmänna nedgången av inrikesflyget som fortsätter, säger Jim Hofverberg, kommunikationschef på BRA.

Foto: Magnus Hallgren, Magnus Hallgren

Den internationella branschorganisationen IATA räknar med att det totala intäktsfallet för branschen i år kan bli 63-113 miljarder dollar, beroende på hur spridningen av viruset utvecklar sig.

Marcus Dahlsten, vd för bransch- och arbetsgivareorganisationen Transportföretagen, ser effekterna i alla typer av transporter.

– Flyget är mest drabbat men gemensamt för våra 10.000 medlemsföretag är låga marginaler, så detta kan slå hårt. Därför är det djupt olyckligt att systemet med korttidsarbete kommer igång först i augusti, förslaget har ju funnits ett år. Alla kan kanske inte hålla ut så länge.

Han säger att bussföretagen ser stora nedgångar i nya bokningar av framför allt utlandsresor, men också ett ökat antal avbokningar, speditionsfirmorna börjar få problem med containrar som inte kommer.

– Vi får betydligt fler frågor än vanligt om arbetsbrist och uppsägningar i vår jourtelefon, säger Marcus Dahlsten.

Elektronik

Stora delar av världens teknikproduktion är förlagd i Asien, där viruset härjat i stor omfattning. Det finns en oro hos svenska återförsäljare att det ska gå ut över leveranserna.

– Ingen av vårt medlemsföretag har sagt sig ha problem nu utan i stället uttryckt oro för problem längre fram, säger Klas Elm, VD för branschorganisationen Elektronikbranschen.

– Jag har fått signaler om att man befarar att det kan bli glapp i leveranserna senare i vår. Produktionen är fortfarande igång så man ska inte överdriva något, men utbudet kan vara lite mindre längre fram än vad det är nu.

Foto: imago/Müller-Stauffenberg

Klas Elm vill inte specificera vilka varor som det i så fall rör sig om, men säger att det handlar om ”de mest åtråvärda varumärkesprodukterna inom hemelektronik”.

Han ser däremot ingen risk för ett totalstopp i leveranserna.

De stora elektronikkedjorna ser ingen risk för tomma hyllor i närtid.

– Elgiganten har ett stort centrallager och bra framförhållning vad det gäller inköp. Därför ser vi i nuläget ingen risk för att det skulle bli tomt på hyllorna i våra butiker även om några enstaka produkter skulle påverkas, säger Li Persson, kommunikationschef på Elgiganten.

– Just nu får vi leveranser och har utbud. Vi har en tät dialog med våra leverantörer och andra samarbetspartners och följer utvecklingen noggrant framåt, säger Jenny Pedersén, kommunikationschef på Mediamarkt.

Resor

Osäkerheten kring viruset och avrådan från UD har fått svenskarna att tveka kring att resa utomlands.

– Vi förstår att det här kommer att påverka oss och att det kommer få konsekvenser för branschen. Det råder en stor osäkerhet, men det är svårt att säga hur stora konsekvenserna kommer att bli, säger Adam Györki, kommunikationschef på TUI.

Exakt vilka resmål som svenskarna väljer att avstå från varierar, enligt Adam Györki. Thailand, Kanarieöarna och Teneriffa har tidigare nämnts som populära resmål där efterfrågan minskat.

– Det är lite som en berg- och dalbana. Så fort det skrivs mycket i media om ett visst område sjunker intresset, men när rapporteringen om området minskar så ökar i stället intresset igen, säger Adam Györki.

Foto: Björn Nordström

Clara Larsson, pressansvarig på Apollo, instämmer i att branschen tar stryk av viruset.

– Det är klart att det påverkar avmattning i marknaden påverkar oss men det är för tidigt för att säga hur stora konsekvenserna blir. Vi följer utvecklingen som alla andra, säger Clara Larsson.

De som trots allt väljer att boka resor lägger ofta till säkerhetstillägg.

– Vi märker att allt fler hör av sig och har frågor om av- och ombokningsskydd samt reseförsäkringar, som vi märker att flera bokar in, säger Clara Larsson.

 

Besöksnäringen

Totalt beräknades turismen från Kina inbringa 3 miljarder kronor till statskassan 2018, vilket motsvarar ungefär 2 procent av den totala summan från utrikes turism. Sverige tjänade sammanlagt på utrikes turism 2018 (det finns ännu inga siffror för 2019). Men det är för tidigt att säga om summan kommer att bli mindre till följd av viruset i år, menar Caroline Strand, VD för Visit Stockholm.

– Just nu försöker vi bara följa läget och ta del av information som kommer in, samtidigt som vi tar fram ett antal handlingsplaner utifrån hur vi ska agera i olika scenarier, säger Caroline Strand.

Redan nu märker dock Caroline Strand av effekterna. Som exempel tar hon upp att evenemanget Börshajen Academy i Globen, som skulle ägt rum på torsdagen, ställdes in efter coronaoro.

– Dessutom ser vi ju på siffrorna i bokningsläget framåt för flyget att vi har lägre nivåer som påverkar besöksnäringen i stort, säger hon.

 

Apoteken

Brist har uppstått på handsprit och munskydd den senaste tiden i spåren på spridningen av det nya coronaviruset.

– Folk har blivit rädda och det har lett till att de köpt varor som de inte brukar köpa. Vi har även sett en tendens till att folk bunkrat varor. Generellt råder ingen brist på handsprit. Leveranser är att vänta i den här eller i nästa vecka, säger Anna Bergstedt, kommunikationsansvarig för Apoteksgruppen.

När det handlar om munskydd var det en brist som Apoteksgruppen inte kunde förutse.

– Det är inte vanligt att folk i Sverige går runt med munskydd . Och det är heller inte Folkhälsomyndighetens råd – de har generellt sagt att munskydd egentligen inte skyddar, men när folk blir rädda gör de allt de kan för att skydda sig och som de tror är rätt, säger Anna Bergstedt. 

Munskydd kan, om man är sjuk, till viss del hindra att smittan sprids vidare, men det skyddar inte från att själv bli sjuk. 

En ökning syns också i försäljningen av handtvål, och som en följd av det även handcreme, för att motverka torrheten på händerna som uppstår vid ökad tvättning.

Många andra branscher har sett en nedgång i försäljningen som reaktion på spridningen av det nya coronaviruset. I Apoteksgruppens fall handlar det istället om en uppgång på utvalda varor. 

– Ja, vi har sålt lite mer än vanligt eftersom folk bunkrar. Men på några månaders sikt så kommer det nog inte att märkas någon skillnad, tror Anna Bergstedt.