Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Vinsten föll när SJ slutade köra pendeltåg

SJ:s rörelsevinst landade på 666 miljoner kronor. Arkivbild.
SJ:s rörelsevinst landade på 666 miljoner kronor. Arkivbild. Foto: Jon Olav Nesvold

Rekordmånga åkte med SJ under fjolåret. Men vinsten föll till följd av att det statliga tågbolaget blivit av med pendeltågstrafiken i Stockholm. Nu satsar de på nya internationella sträckor för att sprida sina investeringar. 

Rörelsevinsten för helåret 2017 landade på 666 miljoner kronor, ner från 837 miljoner kronor året före. Under fjärde kvartalet halverades vinsten till 181 miljoner, efter ett starkt 2016. 

– Det kommer ifrån att 2016 körde vi pendeltågen i Stockholm och det gör vi inte längre. Det är den effekten som har försvunnit där som vi kan se, säger SJ:s vd Christer Fritzon. 

Försäljningen sjönk likaså, från 9.336 miljoner till 7.780 miljoner kronor helåret 2017.

Enligt bolaget såldes 30 miljoner SJ-biljetter under fjolåret, två miljoner fler än året före och också det högsta antalet hittills.

Enligt ledningen förbättrades SJ:s punktlighet under förra året från. Från att ha legat på 88 procent 2016 till 90 procent 2017. 

– Vi jobbar fortsatt med det. Vi har kommit en bit på vägen när det gäller punktligheten men vi är absolut inte framme. Vårat mål är att nå 95 procents punktlighet till 2020, säger Crister Fritzson. 

I takt med att järnvägarna i europa avregleras en efter en gör nu SJ en satsning på att bredda sin närvaro utanför Sverige. Det första steget är att lämna anbud på paket med olika sträckor i Norge och Danmark, där SJ än så länge bara kör till respektive huvudstad. 

– Det gör att vi kan slå ut våra investeringar på en mycket större marknad som gör att våra kostnader sjunker, vilket innebär att vi kan vara konkurrenskraftiga mot de internationella aktörerna som finns både i Europa och i Sverige.

I Norge handlar det om ett paket med trafik i de södra delarna av landet, som SJ ska lämna ett anbud på inom den närmsta månaden. Till sommaren räknar de med att få veta om de får trafikera sträckorna som finns med i paketet. 

– Naturligvis skulle det generera lönsamheter som vi kan investera i vår verksamhet. Så det kommer gynna de svenska resenärerna i och med att vi kommer kunna lägga ännu mer pengar på IT, fordonskunskap, service och liknande. Det blir positivt för alla våra resenärer dels i Sverige, dels i Norge och Danmark om det är så att vi får de marknaderna, säger Crister Fritzson. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.