Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-03-01 00:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/vinstlyft-for-swedbank/

Ekonomi

Vinstlyft för Swedbank – vd:n duckar frågor om it-angrepp

Foto: Alexander Mahmoud

Swedbanks vd duckar frågor om it-störningarna som drabbade bankens kunder förra veckan.

– Det grundläggande är att vi ska ha ett it-system som funkar. Nu hade vi problem med it och det jobbar vi stenhårt på att fixa, säger vd Jens Henriksson.

Under åtminstone fyra av fem bankdagar förra veckan hade Swedbank omfattande problem med att hålla sina internet- och apptjänster tillgängliga för kunderna. På torsdagen var även värdepapperstjänsten nere under en tid.

I kommentarsfälten på bankens sociala medier har kunderna rasat så till den grad att banken vädjat om lugn och saklighet bland kommentarerna för att de ska hinna med.

Trots den stora upprördheten vill bankens vd Jens Henriksson inte svara på några frågor om bakgrunden till det stora haveriet.

– Vi brukar aldrig gå in och berätta tekniska detaljer på det sättet. Det viktiga är att vi inte hade den tillgänglighet man kan begära, det var kunder som inte kunde komma in och göra det de ville göra och för det ber jag om ursäkt, säger han till DN i samband med presentationen av bankens fjärde kvartalsrapport.

Kan det inte vara relevant för kunderna att veta om det är så att de har en bank med undermåligt it-system eller om det är någon annan som saboterat för deras bank?

– Jag tycker det grundläggande är att vi ska ha ett it-system som funkar. Nu hade vi problem med it och det jobbar vi stenhårt på att fixa. Det tycker jag är det viktigaste och de tekniska detaljerna där tänker jag inte gå in på.

Det finns enligt presschefen Unni Jerndal inga rapporter om fortsatta problem under helgen eller måndagsförmiddagen. Trots det pågår fortfarande intensivt arbete för att förhindra nya problem säger Jens Henriksson, utan att vilja gå in på detaljer om vad som görs åt saken.

– Vi jobbar hårt och har också en stor investeringsbudget både för i år och för nästa år när vi arbetar hårt med att satsa på detta med stabilitet.

Är it-angrepp ett stort problem för svenska banker generellt?

– Jag tänker inte gå in och kommentera den här typen av frågor. Det grundläggande är att vi ska ha en bra och stabil infrastruktur. Under förra veckan levde vi inte upp till detta, vi jobbar stenhårt med det, och vi ber kunderna om ursäkt, säger Jens Henriksson.

För kunder som lidit ekonomisk skada av störningarna och kan bevisa det så kan kompensation från banken bli aktuellt.

I övrigt, bortsett från it-problemen, beskriver Jens Henriksson kvartalet som stabilt i svåra tider. Pandemiåret 2020 som helhet har även det varit okej för banken som dock fortfarande tyngs av kostnader kopplade till penningtvättskandalen som briserade för nästan exakt två år sedan.

Förutom den rekordstora boten till Finansinspektionen, fyra miljarder kronor, så kostar konsulter och utredningar kopplade till amerikanska myndigheters intresse i härvan fortfarande mycket pengar. 500 miljoner kronor räknar man med under 2021 bara kopplat till de amerikanska utredningarna – och lika mycket 2022.

– Sedan därutöver satsar vi väldigt mycket pengar. Vi räknar med att under året kommer nästan 1.500 personer jobba på heltid i kampen mot finansiell brottslighet. Det innebär att nästan var tionde anställd på banken jobbar med det.

Är det värsta utgifterna förbi efter 2022?

– Vi har inte gett den typen av prognoser. Vi är föremål för amerikanska myndigheters intresse, vi svarar på de frågor som kommer och hur lång tid det tar tills de kommer med någon typ av avslut kan inte jag svara på utan det får de avgöra, säger Jens Henriksson.

Banken har bland annat i samband med penningtvättskandalen kritiserats för bristande styrning och kontroll i verksamheten. För att bättra sig på det området startar banken nu ett nytt baltiskt holdingbolag där ägandet av dotterbankerna i Estland, Lettland och Litauen ska hamna.

Det ska göra den baltiska bankledningens ansvar och skyldigheter tydligare, menar Jens Henriksson.

Ämnen i artikeln

Swedbank
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt