Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-22 17:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/visselblasaren-ska-hjalpa-pressat-hm/

Ekonomi

Visselblåsaren ska hjälpa pressat H&M

Visselblåsaren Chris Wylie jobbar numera för HM. Foto: Magnus Hallgren

Ett hemligt möte mellan H&M:s vd Karl-Johan Persson och Chris Wylie, visselblåsaren som avslöjade Cambridge Analytica. Sedan hade klädjätten rekryterat honom.

– Det är sällsynt att företag vågar ge en visselblåsare chansen, säger Chris Wylie.

Linus Larsson
Rätta artikel

När börsnoterade H&M gjorde Chris Wylie till ny forskningschef hade mindre än ett år gått sedan han sänkte värdet på ett annat börsbolag med tusen miljarder kronor. 

Drygt. Så mycket sjönk Facebooks börsvärde sedan han avslöjade hela omfattningen av skandalen kring Cambridge Analytica våren 2018.

Det ledde till en intensiv debatt om dataskydd, integritetsfrågor och påverkansoperationer i demokratiska val. För Chris Wylie ledde till att han blev känd över hela världen. Eller ökänd, beroende på vem man frågar. Oavsett så blev han ansiktet utåt för en av de mest uppmärksammade händelserna kring sociala medier, datahantering och personlig integritet. Han var den unga dataanalytikern som först hade bidragit till att bygga ett propagandamaskineri som sattes in för att hjälpa Trump till makten och bädda för Brexit, som sedan hade hoppat av och till slut gått till media och läckt alltihop. 

Han berättade om hur tiotals miljoner Facebookprofiler hade exploaterats i strid mot reglerna, hur företaget hade riktat sin propaganda mot de som identifierades som de svagaste och mest lättpåverkade. 

Men i de första intervjuerna nämndes också en annan del av hans bakgrund: Att han hade studerat och forskat kring att göra dataanalyser och prognoser för utvecklingen inom mode. Det fick H&M-gruppen att upptäcka honom. I tysthet bjöds han till förhandlingar i Stockholm, efter några veckor träffade han vd:n Karl-Johan Persson.

– När jag pratar om data brukar det alltid handla om hur det kan gå fel. Här fick jag prata om hur det kan användas etiskt. För att minska utsläpp av växthusgaser, för att förstå skillnader mellan människor i en kundgrupp, säger Chris Wylie när DN möter honom. 

Visselblåsaren har nu börjat med titeln ”research director” – forskningschef – på konsultbasis, stadigt pendlande mellan London och Stockholm. Rollen är fri och det är inte helt klart vad han ska lägga mest tid på, men målet är att använda dataanalys för klädjättens syften. Det kan röra data om köpmönster, preferenser och personligheter. Han nämner själv skillnader i kroppsformer inom kundkretsen som ett exempel på information som är intressant att få fram. 

Kan inte det leda till etiska problem? Sådana som fick honom att vända sig mot sin förra arbetsgivare? Finns det gränser? Svaret låter mer som det brukar låta från företagshåll än visselblåsarens beska kritik.

– Som något slags omslagspojke för dataskydd – sexig titel va? – är det viktigt för mig. När företaget arbetar med data sker det inte bara med medgivande, att man följer lagar och krav, utan att man verkligen ställer sig frågan: Är det här i kundens intresse? Känner de till vad vi gör? Och uppskattar de det vi gör? 

– Vad jag gillar med hur diskussionen har gått hittills är att det inte bara handlar om vad vi kan få kunden att godkänna det, utan om de skulle vilja att vi fortsätter med funktionen eller dataanalysen vi har gjort. Kan vi skapa ett så stort värde att kunden skulle bli besviken om vi slutade? Kan vi ge kunden kläder som passar bättre eller en rekommendationsmotor som inte bara vet vad den ska rekommendera utan också vad den ska rekommendera mindre av? Det handlar om att bygga långsiktiga kundrelationer. 

Men Facebook säger samma sak, att de bara vill skräddarsy annonser och ge användarna den bästa upplevelsen. 

– Ja och nej. Skillnaden är att vi skapar riktiga produkter. Vi har riktiga saker som bär varje dag. Det är inget fel med att använda data för att skapa kundrelationer. Om det görs etiskt och utan skitsnack. 

Samtidigt lovar han att inte stå tyst om han ser något han tycker är fel. Man behöver inte söka länge för att hitta kontroverser kring H&M och dess tillverkning. I dagarna har Bangladesh skakats av protester där fabriksarbetare kräver högre löner, i ett område där fabriker syr kläder åt bland annat H&M. Lokal polis säger till nyhetsbyrån AFP att nära 5.000 personer har fått sparken efter protesterna.

– Väldigt få kommer ut på andra sidan av en uppmärksammad visselblåsning oskadd. Men H&M kontaktade mig, jag behövde inte banka på dörren. Det är sällsynt att företag vågar ge en visselblåsare chansen, någon som avslöjar hemligheter och berättar sanningen.

Kommer du göra det om du ser något, internt eller externt?

– Självklart. Vd:n har uppmuntrat mig att vara öppen och ärlig om vad som behöver förändras.