Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Efter skandalerna siktar VW på framtiden

Biljättarnas djurförsök på apor har väckt starka reaktioner i Tyskland. Djurvänner protesterar utanför VW:s eventlokal i Berlin.
Biljättarnas djurförsök på apor har väckt starka reaktioner i Tyskland. Djurvänner protesterar utanför VW:s eventlokal i Berlin. Foto: Lina Lund / DN

BERLIN. Samtidigt som debatten om dieselmotorns framtid rasar i Tyskland tar VW-chefen Matthias Müller förbränningsmotorn i försvar. 

Under ett evenemang i Berlin försvarade han den skandaltyngda biljättens strategi för framtiden.  

Det systematiska fusket med utsläppstesten från dieselbilar löper som en röd tråd genom det mesta som världens största biltillverkare företar sig. 

– Det har varit den svåraste krisen i Volkswagens historia, sammanfattar koncernchefen Matthias Müller de senaste åren från scenen i Berlin.

När biljätten på tisdagen kallade till sin årliga presskonferens löd sloganen "förändring gestaltas gemensamt". Det påminner om ett politiskt parti i behov av en ny profilfråga. 

Men trots miljardrullningen i spåren av "dieselgate" pekar 2017 års resultat, som varit känt sedan tidigare, mot allt annat än en kris. Tvärtom visar VW upp strålande siffror för fjolåret. Med 10,7 miljoner sålda bilar försvarar biljätten positionen som världens största biltillverkare. Vinsten efter skatt landar på drygt 11 miljarder euro, vilket är mer än dubbelt så mycket som för år 2016. 

Budskapet från Matthias Müller är att koncernen har lärt sig av sina misstag. 

– Krisen har fungerat som en katalysator. Den har möjliggjort förändringar som hittills inte varit tänkbara eller åtminstone inte genomförbara, säger han. 

Siffrorna återspeglar resultatet fram till sista december 2017. Sedan dess har nya problem tornat upp sig på himlen över VW-högkvarteret i Wolfsburg. Dit hör skandalen kring de numera ökända aptesterna och hoten från USA:s president Donald Trump om att införa strafftullar på tyska bilar. Men framför allt är det turerna på hemmaplan om att införa ett körförbud för äldre dieselbilar som skakar om den tyska bilindustrin.

Även om många frågetecken återstår innan dieselbilar kan portas från tyska storstäder har debatten om dieselmotorns framtid sänt chockvågor genom Europas bilnation nr 1. 

– Vi på VW vet att vi är medansvariga till att den här debatten har briserat. Vi vet också att vårt företag - och hela branschen - måste vara en del av lösningen, säger Müller självkritiskt. 

För att förhindra att körförbudet blir verklighet har VW flaggat för att uppdatera mjukvaran i 4 miljoner diselbilar. Kunderna ska erbjudas att byta in äldre bilar som inte når miljönormen Euro 6. Storsatsningen på nya elbilar som går under namnet "Roadmap E"  hör också dit. Fram till år 2025 ska 80 nya elbilsmodeller rullas ut på marknaden. Batteridrivna elbilar ska inom några år tillverkas på 16 orter runt om i världen, jämfört med dagens tre orter. 

Samtidigt väcker Matthias Müllers utspel om förbränningsmotorns framtid förvåning. Medan japanska Toyota, världens näst största biltillverkare efter VW, meddelat att företaget ska sluta sälja dieselbilar på den europeiska marknaden, har beskedet från VW-chefen varit det motsatta. 

– Jag tror på en renässans för dieseln, sade han nyligen på bilsalongen i Genève. 

När Matthias Müllers nu får frågan om han – tvärtemot vad många bedömare anser – menar allvar med att dieseln har en framtid svarar han att den kommer att spela en "viktig" roll under lång tid framöver. 

– Den moderna dieseln är ren och effektiv, säger han övertygat. 

 

 

Volkswagens resultat 2017

Antalet sålda bilar 10, 7 miljoner, en ökning med 4,3 procent jämfört med år 2016. 

Intäkterna från försäljning landade på rekordhöga 230,7 miljarder euro, en ökning med 6,2 procent jämfört med 2016. 

Vinst efter skatt landar på 11,6 miljarder euro, mer än dubbelt så mycket som för 2016. 

Antalet anställda ökade något och landar på 640.000, varav knappt hälften arbetar i Tyskland. 

Den viktigaste marknaden Kina gått starkt framåt och bidrar till de positiva siffrorna. Överraskande bra går också tjeckisktillverkade Skoda, medan lyxmärket Bentley backar. 

I Volkswagen Group ingår förutom märket Volkswagen bland andra Audi, Porsche, Scania, Seat, Škoda och Bentley. Antalet sålda bilar 10, 7 miljoner, en ökning med 4,3 procent jämfört med år 2016. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.