Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-19 09:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/volvo-cars-och-storagaren-geely-diskuterar-samgaende-och-borsnotering/

Ekonomi

Bedömare och fack positiva till samgående mellan Volvo Cars och Geely

Foto: Magnus Hallgren

Kinesiska Geely Automobile och Volvo Cars diskuterar ett samgående. Nu ska en arbetsgrupp utreda förutsättningarna – sedan ska underlaget presenteras för styrelserna.

Försiktigt positivt är reaktionerna på beskedet från både biltillverkarens fackklubbar och ekonomiska bedömare som DN talat med.

De varumärken som skulle ingå i företagsgruppen är Volvo, Geely, Lynk & Co och Polestar. Syftet med sammanslagningen är att hitta samordningsfördelar, både finansiellt och teknologiskt. 

”Att kombinera de två bolagen skulle resultera i en stark global koncern. Vi ser fram emot att arbeta med Volvo Cars vd Håkan Samuelsson, för att ytterligare utforska den här möjligheten med målet att stärka synergierna inom gruppen och samtidigt bibehålla konkurrensfördelarna och varje varumärkes integritet”, säger Li Shufu, ordförande för Geely Holding, ägarbolag till Volvo Cars och Geely, i en kommentar enligt TT.

Stefan Elfström på Volvo Cars pressavdelning betonar att man vill behålla de ingående bolagens identitet, men menar att ett samgående kan hjälpa Volvo Cars att växa i framtiden – bland annat när det gäller utvecklingen av självkörande bilar.

– Hela gruppen ser ett behov av att hitta teknologiska synergier. Den CMA-plattform som Volvo XC40 bygger på togs fram av Geelys teknikbolag i Göteborg, det är ett bevis på att vi kan nå synergieffekter och vinna skalfördelar om vi slår ihop våra bolag, säger han till DN.

En arbetsgrupp under ledning av Volvo Cars vd Håkan Samuelsson ska nu undersöka förutsättningarna för en sammanslagning, därefter ska underlaget presenteras för de båda bolagens styrelser.

– Målet och ambitionen är att vi ska vara klara med arbetet innan 2020 års utgång, säger Stefan Elfström.

En börsnotering hinns sannolikt inte med i år, men planen är att först notera bolaget på Hongkongbörsen och senare i Stockholm. 

Utgångspunkten är att huvudkontoret ska vara kvar i Torslanda. Volvo Cars ser inte att det skulle bli tal om några varsel.

– Vi ser ingen påverkan på anställningar och återförsäljare. 

När Volvos och Geelys tankar om framtiden varit öppet känd i bara någon timma sitter de två fackliga klubbordförandena från IF Metall och unionen på Volvo i samma mötesrum och ger sina första kommentarer till DN.

– Det verkar väl förnuftigt ändå, är IF Metalls första kommentar till planerna på ett samgående mellan Volvo Cars och Geely.

Unionen är inte heller oroad i det korta perspektivet, och framhåller att Geely varit en bra ägare de sista tio åren. 

– Jag förstår hur de tänker som ägare, de behöver varandra, säger IF Metalls Glenn Bergström.

– Kineserna är för kinesiska för att expandera globalt som de vill, och Volvo behöver kapital. Det blir ett par flugor man slår ihop om de gör den här affären. 

Hans kollega i Unionen, Jörgen Olsson, tror inte nyheten påverkar någonting alls i det korta perspektivet.

– Vi har ju inte heller alla detaljer, så de kommentarerna får avvakta. Men Geely har ju varit en väldigt stark och bra ägare hittills. 

Vad gäller sysselsättningen i Sverige vill ingen av dem spekulera i frågan.

– Tanken är så klart att det ska ge synergier, men vad det kan få för påverkan på våra medlemmar, det är det alldeles för tidigt att prata om, säger Glenn Bergström. 

Även flera externa bedömare är positiva till ett framtida samgående.

– Geely äger redan Volvo Cars, men det har ändå varit ”hands off” från kineserna. Volvo Cars har fått utveckla sig på egen hand och det har varit framgångsrikt och man har fått hjälp att bli stora i Kina. Nu vill väl Geely lyfta upp Volvo Cars från dotterbolag till att bli en del av företaget, kommenterar Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

Han menar att förändringen ”låter ganska klok”; att skapa en koncern av premiummärken. Det har till exempel redan VW, med både Audi och Lamborghini. Han tror också att Geely vill komma åt ännu mer synergier, samordningsfördelar, mellan de båda bolagen. 

– Men man kommer inte att tafsa på varumärket, Volvo är positionerat som svenskt på många sätt. Däremot får ju Geely genom en börsnotering en tydligare förankring i Sverige. Jag tror att intresset från svenska investerare skulle vara stort, säger Hampus Engellau.

Frida Bratt, sparekonom på Nordnet, säger att det länge har talats om att Volvo Cars ska göra comeback på Stockholmsbörsen – och nu kan det äntligen bli av. 

– Mycket talar för att aktien noteras i Stockholm, det är spännande, säger hon.

Aktien blir i så fall en fordonsaktie med ett inslag av tech, vilket kommer att synas på prislappen. Den kan komma att värderas lite högre än ett traditionellt fordonsbolag. Frida Bratt jämför med Tesla, som är lite av en mix mellan tech och ett bolag i fordonsindustrin. 

– Där har aktien stuckit iväg på förhoppningen om vilket bolag det kan bli i framtiden. 

Frida Bratt har svårt att spekulera i hur stor aktien skulle kunna bli, men säger att den har potential att locka väldigt många svenska sparare, eftersom Volvo Cars är ett jättestarkt varumärke som levererar en känd produkt. Aktien kan även locka svenska institutioner. 

Frågan är då hur bra det här är för Volvo Cars som bolag?

– Lyckas man med synergieffekterna kan det ta fram ett större värde i bolaget. Det får större muskler och kan bli en större global spelare som kan ta större positioner i transformationen av bilindustrin. 

Läs mer: Volvon som fick regeringen att bromsa klimatomställningen